Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

FRSiH: Rosnące koszty pracy i sukcesja to największe zmartwienia firm rodzinnych

  • Autor: PJ, portalspozywczy.pl
  • Data: 17-10-2014, 17:12
FRSiH: Rosnące koszty pracy i sukcesja to największe zmartwienia firm rodzinnych
Piotr Grauer, dyrektor KPMG w Polsce podczas VII Forum Rynku Spożywczego i Handlu

Największymi problemami, z jakimi borykają się firmy rodzinne w Polsce, są rosnące koszty pracy, skomplikowane przepisy podatkowe, komunikacja między pokoleniami, jak również przygotowanie planu sukcesji. Wyniki przeprowadzonego na ten temat badania zaprezentował podczas VII Forum Rynku Spożywczego i Handlu Piotr Grauer, dyrektor KPMG w Polsce.

- Zmartwieniem firm rodzinnych są przede wszystkim rosnące koszty pracy. Firmy polskie w zdecydowanej większości wskazywały je jako główną bolączkę, z którą mają do czynienia. Z kolei w firmach europejskich problemy bardziej się rozkładają. Ma to związek ze spadkiem rentowności tamtejszych firm oraz ze zmianami prawnymi. Co ciekawe, firmy europejskie dość mocno podkreślały problem niestabilności politycznej - mówił Grauer.

Jak wynika z badania KPMG, trzy czwarte firm rodzinnych planuje w najbliższym czasie inwestycje. Przede wszystkim mają to być inwestycje w działalność podstawową tych firm, ale także w dywersyfikację biznesu i w umiędzynarodowienie firm. Braki planów inwestycyjnych lub planowane wyjście z inwestycji były odpowiedziami zdecydowanie rzadziej wskazywanymi w badaniu.

- Również dostęp do finansowania generalnie nie jest dla firm rodzinnych problemem. Trzy czwarte przedstawicieli firm rodzinnych stwierdza, że nie ma problemu z uzyskaniem finansowania. Firmy, które takie problemy miały, powiedziały, że głównie się to odbijało na realizacjach nowych inwestycji. To tutaj firmy napotykały na bariery pozyskania funduszy. Dopiero w drugiej kolejności wiązało się to z problemem działalności operacyjnej - zauważył dyrektor KPMG w Polsce.

Jeśli chodzi o otoczenie prawne, polskie firmy oczekują w pierwszej kolejności prostszych przepisów podatkowych, podczas gdy firmy europejskie przede wszystkim narzekają na wysoki poziom ocbiążeń podatkowych. Zauważalne są więc różnice pomiędzy odpowiedziami firm w Polsce i firm z innych krajów.

KPMG zapytało też przedstawicieli firm rodzinnych o to, co uważają oni za swoje największe atuty w porównaniu z konkurencją. Z odpowiedzi respondentów wynika, że jest to zdolność do zdobycia lojalnych klientów. Równie ważnymi atutami okazały się obsługa klienta oraz wyznawane wartości i wzorce postępowania. Zwłaszcza na to ostatnie nacisk kładły firmy obecne w Polsce (40 proc. odpowiedzi, podczas gdy w przypadku firm ze wszystkich krajów odpowiedź taką wskazała ok. 1/4).

- Zapytaliśmy też o znaczenie kwestii rodzinnych w biznesie, o to, co jest największym wyzwaniem, problemem, z którym się firmy rodzinne zmagają na styku rodziny i biznesu. Sporo było odpowiedzi wskazujących na problemy z komunikacją między pokoleniami, na kwestię utrzymania kontroli nad firmą, na stworzenie odpowiednich struktur i procesy nadzoru. Było też sporo odpowiedzi związanych z poczuciem braku równowagi między życiem osobistym a życiem zawodowym. Firmą rodzinną żyje się przecież 24 godziny na dobę - podkreślił Grauer.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (15 580) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.