Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

FRSiH: Rosnące koszty pracy i sukcesja to największe zmartwienia firm rodzinnych

  • Autor: PJ, portalspozywczy.pl
  • Data: 17-10-2014, 17:12
FRSiH: Rosnące koszty pracy i sukcesja to największe zmartwienia firm rodzinnych
Piotr Grauer, dyrektor KPMG w Polsce podczas VII Forum Rynku Spożywczego i Handlu

Największymi problemami, z jakimi borykają się firmy rodzinne w Polsce, są rosnące koszty pracy, skomplikowane przepisy podatkowe, komunikacja między pokoleniami, jak również przygotowanie planu sukcesji. Wyniki przeprowadzonego na ten temat badania zaprezentował podczas VII Forum Rynku Spożywczego i Handlu Piotr Grauer, dyrektor KPMG w Polsce.

- Zmartwieniem firm rodzinnych są przede wszystkim rosnące koszty pracy. Firmy polskie w zdecydowanej większości wskazywały je jako główną bolączkę, z którą mają do czynienia. Z kolei w firmach europejskich problemy bardziej się rozkładają. Ma to związek ze spadkiem rentowności tamtejszych firm oraz ze zmianami prawnymi. Co ciekawe, firmy europejskie dość mocno podkreślały problem niestabilności politycznej - mówił Grauer.

Jak wynika z badania KPMG, trzy czwarte firm rodzinnych planuje w najbliższym czasie inwestycje. Przede wszystkim mają to być inwestycje w działalność podstawową tych firm, ale także w dywersyfikację biznesu i w umiędzynarodowienie firm. Braki planów inwestycyjnych lub planowane wyjście z inwestycji były odpowiedziami zdecydowanie rzadziej wskazywanymi w badaniu.

- Również dostęp do finansowania generalnie nie jest dla firm rodzinnych problemem. Trzy czwarte przedstawicieli firm rodzinnych stwierdza, że nie ma problemu z uzyskaniem finansowania. Firmy, które takie problemy miały, powiedziały, że głównie się to odbijało na realizacjach nowych inwestycji. To tutaj firmy napotykały na bariery pozyskania funduszy. Dopiero w drugiej kolejności wiązało się to z problemem działalności operacyjnej - zauważył dyrektor KPMG w Polsce.

Jeśli chodzi o otoczenie prawne, polskie firmy oczekują w pierwszej kolejności prostszych przepisów podatkowych, podczas gdy firmy europejskie przede wszystkim narzekają na wysoki poziom ocbiążeń podatkowych. Zauważalne są więc różnice pomiędzy odpowiedziami firm w Polsce i firm z innych krajów.

KPMG zapytało też przedstawicieli firm rodzinnych o to, co uważają oni za swoje największe atuty w porównaniu z konkurencją. Z odpowiedzi respondentów wynika, że jest to zdolność do zdobycia lojalnych klientów. Równie ważnymi atutami okazały się obsługa klienta oraz wyznawane wartości i wzorce postępowania. Zwłaszcza na to ostatnie nacisk kładły firmy obecne w Polsce (40 proc. odpowiedzi, podczas gdy w przypadku firm ze wszystkich krajów odpowiedź taką wskazała ok. 1/4).

- Zapytaliśmy też o znaczenie kwestii rodzinnych w biznesie, o to, co jest największym wyzwaniem, problemem, z którym się firmy rodzinne zmagają na styku rodziny i biznesu. Sporo było odpowiedzi wskazujących na problemy z komunikacją między pokoleniami, na kwestię utrzymania kontroli nad firmą, na stworzenie odpowiednich struktur i procesy nadzoru. Było też sporo odpowiedzi związanych z poczuciem braku równowagi między życiem osobistym a życiem zawodowym. Firmą rodzinną żyje się przecież 24 godziny na dobę - podkreślił Grauer.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNER SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (23 876) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 270)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH