Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu
Biznes i technologie

Fundusze unijne niezbyt popularne wśród małych firm

Pod koniec lutego br. zainaugurowano start Funduszy Europejskich 2014-2020, które wynoszą 82,5 mld euro. Niestety tylko znikoma część tych środków trafi do małych i mikroprzedsiębiorstw, bo zaledwie 16,2 proc. z nich planuje się o nie starać. Pozostałe firmy odstraszają przede wszystkim skomplikowane procedury i brak odpowiednich programów pomocowych. Ujawniło to badanie Instytutu Badań i Analiz OSB oraz portalu Firmy.net.

Fundusze unijne niezbyt popularne wśród małych firm

Firmy.net zaprezentował wyniki czwartego badania polskich mikro- i małych firm w raporcie „Jak w Polsce prowadzi się własny biznes". Zawiera on m.in. analizę zainteresowania funduszami europejskimi wśród małych firm, a także prognozy na pierwszą połowę 2015 roku.

W deklaracjach z grudnia 2014 roku chęć starania się o pozyskanie funduszy unijnych zadeklarowało 16,2 proc. firm, czyli nieznacznie więcej niż pół roku wcześniej (12,6 proc.). Mniej niż połowa firm (47,7 proc.) wciąż nie potrafi określić, czy z tego wsparcia będzie korzystać (pół roku wcześniej: 55,9 proc.). Grupa 36,1 proc., czyli co 3 przedsiębiorca, wykazała brak zainteresowania taką formą finansowania (pół roku wcześniej: 31,4 proc.).

W poprzednich latach finansowania (2007-2013) zainteresowanie środkami pomocowymi z Unii Europejskiej wśród przedsiębiorców uczestniczących w badaniu było również niewielkie. Najliczniejsza grupa przedsiębiorców nie skorzystała z dofinansowania (82,8 proc.), tylko nieliczne przedsiębiorstwa skorzystały z tej formy wsparcia (17,2 proc.).

Najniższą tendencją braku zainteresowania pozyskiwaniem środków z Unii Europejskiej charakteryzują się sektory handlu i budownictwa, najwyższą natomiast sektor rolnictwa (w tym leśnictwa, łowiectwa i rybactwa). Podobnie było w latach 2007-2013.

Najczęściej wskazywanym powodem braku zainteresowania przedsiębiorców środkami z UE były skomplikowane procedury i trudności związane z przyznaniem dotacji (32,6 proc.) oraz brak odpowiednich programów, które umożliwiają pozyskanie wsparcia (23,8 proc.). Liczna grupa przedsiębiorców nie jest też zainteresowana pozyskiwaniem środków unijnych z powodu braku pewności o przyszłość firmy i powodzenie inwestycji (18,8 proc.). W najmniejszym stopniu barierami były brak wiedzy o możliwościach pozyskania dotacji (12,2 proc.) oraz brak potrzeby lub czasu (9,3 proc.).

- Niestety, w porównaniu z odpowiedziami z poprzedniego badania, niewiele się zmieniło na lepsze. W dalszym ciągu skomplikowane procedury są wymieniane na pierwszym miejscu jako bariera aplikowania o środki pomocowe. Mało optymistyczne jest również to, że zwiększyła się grupa osób, których wiedza na temat możliwości uzyskania dotacji jest niewystarczająca, aby aplikować o dotację. Głównym zadaniem samorządów i instytucji rozdysponowujących środki unijne powinno być uproszczenie procedur oraz edukacja mikroprzedsiębiorców - komentuje dr Dariusz Śledź z Instytutu Badań i Analiz OSB.

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

Dariusz Śledź RSS ALERT    /    Instytut Badań i Analiz OSB RSS ALERT    /    środki unijne RSS ALERT    /    sektor MSP RSS ALERT    /    mikroprzedsiębiorstwa RSS ALERT    /    finansowanie firm RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.144.100.123
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

portale w grupie

subskrybuj portalspozywczy.pl

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku

Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze

portalspozywczy.pl w social media

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.