REKLAMA

Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

REKLAMA

Gdy klient zalega…

  • Autor: ŁR, portalspozywczy.pl
  • Data: 25-09-2013, 11:53

Coraz częstsze zwlekanie z zapłatą ze strony kontrahenta to pierwszy zwiastun zatorów finansowych. Jak odzyskać pieniądze, nie tracąc przy tym klienta? Dużo zależy od zaawansowania dotychczasowej współpracy z kontrahentem, wysokości składanych zamówień oraz terminów opóźnień w płatnościach.

REKLAMA
Pytanie: Mamy klientów, z którymi współpracujemy od wielu lat, ale od roku zaczęły się problemy z zapłatą za towar z ich strony. Coraz bardziej wydłużają okresy płatności. Obawiamy się, że niedługo nie otrzymamy w ogóle pieniędzy. Na chwilę obecną stosujemy upomnienia listowe i telefoniczne. Bardziej drastycznych metod windykacyjnych boimy się stosować, bo nie chcemy stracić kontrahenta. Co robić w tej sytuacji?

W zależności od etapu współpracy możemy stosować różne rygory wezwań do zapłaty, począwszy od ostrzeżenia wpisania dłużnika do biura informacji gospodarczej, po skierowanie sprawy do firmy windykacyjnej z profilem polubownym, a skończywszy na procedurze sądowej mającej
na celu uzyskanie prawomocnego tytułu wykonawczego uprawniającego do prowadzenia postępowania egzekucyjnego.

Ostrzeżenie motywuje

Skutecznym narzędziem dyscyplinującym kontrahenta do terminowego regulowania zobowiązań jest pieczęć prewencyjna. Umieszczenie jej na wystawianych fakturach, notach odsetkowych, wezwaniach do zapłaty i innych dokumentach handlowych jest czytelną informacją dla kontrahenta, że dany przedsiębiorca w obszarze zarządzania należnościami współpracuje z firmą windykacyjną lub Krajowym Rejestrem Długów.

- Pieczęć prewencyjna to stosunkowo tanie i proste do wdrożenia rozwiązanie, które informuje kontrahenta, że dana firma w sposób profesjonalny zarządza swoimi należnościami, wykorzystując do tego zewnętrzne podmioty. W ten sposób, nie ryzykując pogorszenia relacji biznesowych, skutecznie motywuje potencjalnych dłużników do terminowego spłacania zobowiązań - wyjaśnia Adam Łącki, prezes Krajowego Rejestru Długów Biura Informacji Gospodarczej.

Co ciekawe, 58 proc. dłużników spłaca swoje zobowiązania po samym tylko ostrzeżeniu, że mogą zostać zgłoszeni do Krajowego Rejestru Długów. Kontrahent pod lupą Współpraca z KRD to skuteczny sposób na poprawę płynności finansowej w przedsiębiorstwie bez ryzyka utraty kontaktów biznesowych. Utrzymywanie dobrych stosunków z kontrahentem i jednocześnie wymaganie od niego dyscypliny płatniczej jest sprawą trudną, dlatego zanim firma zaangażuje się we współpracę z kontrahentem, wcześniej powinna dokładnie go prześwietlić:

W pierwszej kolejności należałoby sprawdzić firmę w Krajowym Rejestrze Sądowym (KRS). Tyczy się to przede wszystkim spółek prawa handlowego takich jak: spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, spółka jawna, spółka komandytowa, spółka akcyjna. W ten sposób można uzyskać informacje o wysokości kapitału zakładowego, aktualnych wpisach (zmianach adresu siedziby, zmianach w zarządzie spółki), a także informacje o upadłościach/układach.

Raporty o firmach udostępniają też wywiadownie gospodarcze. Na podstawie otrzymanych stamtąd informacji o opóźnieniach w płatnościach oraz ocenie kondycji finansowej firmy możemy zdecydować, czy chcemy współpracować z danym kontrahentem, czy nie. Raporty zawierają: kompletne dane teleadresowe firmy, nazwiska członków jej kierownictwa, strukturę własności oraz to, co dla nas najcenniejsze - ocenę kondycji finansowej (w tym sugerowany maksymalny kredyt kupiecki) i informacje o opóźnieniach w płatnościach.

Kolejnym sposobem finansowej oceny wizerunku kontrahenta jest sprawdzenie, czy nie widnieje on na liście dłużników. Obecność firmy w Krajowym Rejestrze Długów nie jest niczym nobilitującym. Świadczy raczej o tym, że firma ma problemy z moralnością płatniczą. Mając taką wiedzę, przedsiębiorca powinien być przygotowany na ewentualne kłopoty z wyegzekwowaniem płatności ze strony takiego kontrahenta lub powinien jeszcze raz przemyśleć kwestię współpracy z nim. Jeśli współpraca ma być długofalowa, warto nieustannie monitorować kontrahenta w KRD. W tej sposób można na bieżąco śledzić sytuację nie tylko wybranych klientów, ale również konkurentów i całej branży.

Najlepszym sposobem unikania ryzykownych transakcji jest współpraca z firmami, które posiadają aktualny Certyfikat Rzetelności. Takie firmy odznaczają się solidnością płatniczą, dbają o reputację swej marki jako godnej zaufania i stabilnej finansowo oraz dotrzymują terminów z umów czy faktur.

Prawem w dłużnika

Na szczęście, kiedy zaufany kontrahent przestaje terminowo regulować płatności, wierzyciel nie pozostaje bezradny. W sukurs idzie mu chociażby Ustawa o terminach zapłaty w transakcjach handlowych, która weszła w życie 28 kwietnia 2013 r., i zgodnie z którą firmy nie mogą
w nieskończoność wydłużać terminów płatności. - Według ustawy, przedsiębiorca, który dostarczył towar lub usługę innej firmie, nie powinien czekać na wynagrodzenie dłużej niż 60 dni kalendarzowych - zwraca uwagę Stefan Prociak, kierownik Departamentu Prawnego w firmie Kaczmarski Inkasso. - Termin ten można wydłużyć, jeśli przedsiębiorcy uwzględnią to w umowie i jeśli postanowienie to nie będzie rażąco nieuczciwe wobec wierzyciela. W przypadku gdy termin zapłaty określony w umowie jest dłuższy niż 30 dni, wierzyciel ma prawo żądać od dłużnika odsetek ustawowych. Jeśli zaś wierzyciel uruchomi mechanizm windykacyjny, to może żądać od dłużnika rekompensaty za koszty odzyskiwania należności w kwocie równej 40 euro - dodaje Prociak.

Tak więc jeśli wszelkie narzędzia motywujące okażą się zawodne, można z rozmowie z kontrahentem powołać się na istniejące regulacje prawne i zacytować wspomnianą ustawę.

Windykacja polubowna

Wielu dłużników do spłaty należności mobilizuje już sama pieczęć prewencyjna i ostrzeżenie wpisania do rejestru dłużników. Inni potrzebują więcej czasu na zapłatę. Jeśli konsensus nie zostaje wypracowany, trzeba uruchomić procedurę windykacyjną.

- Nie warto przy tym obawiać się współpracy z firmą windykacyjną - uspokaja Joanna Zawadzka, kierownik Departamentu Sprzedaży Usług Windykacyjnych w Kaczmarski Inkasso. - Obecnie takie firmy oferują nie tylko bardzo elastyczne i indywidualne podejście do klienta, ale też oparty na szacunku stosunek do dłużnika, co jest szczególnie istotne w procesie odzyskiwania należności korporacyjnych. Rolą doświadczonego negocjatora jest znalezienie najlepszych warunków spłaty zadłużenia, aby jak najszybciej rozwiązać problem i uchronić dłużnika przed pułapką „spirali długów". Najczęściej stosowaną formą są: systemy spłat ratalnych, podpisywanie ugód lub restrukturyzacja bieżącego zadłużenia - wymienia Zawadzka.

Głównym celem windykacji polubownej jest zatem osiągnięcie takich efektów, by dłużnik sam chciał porozumienia. To najszybsza i najtańsza droga do wyegzekwowania należności, która pozwala odzyskać pieniądze, bez narażania na szwank relacji biznesowych.

KOMENTARZE: (1)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • przedsiębiorca 26-09-2013, 11:48:
Certyfikat rzetelności wcale nie oznacza, że mamy do czynienia z faktycznie rzetelną firmą. Certyfikat można sobie kupić. I o to chodzi w tym "sponsorowanym " temacie. Znane mi firmy, które opóźniają w płatnościach, postępują tak celowo. Z jednej strony obracają nie swoimi pieniędzmi przez kilka miesięcy. Z drugiej strony są bezkarne, gdyż prokuratorzy niechętnie wszczynają postępowania przygotowawcze za oszustwa - wprowadzenie dostawcę w błąd co do zapłaty a także co do zapłaty w ustalonym terminie a rzadko kto zdaje sobie sprawę z tego, że zakup towaru na tzw termin płatności wiedząc o tym, że nie dotrzymam tego terminu jest przestępstwem oszustwa . Zapadł już w tej sprawie jeden wyrok w Katowicach, gdzie zaplata nastąpiła po dłuższym czasie od terminu określonego na fakturze. Twierdzę, że zatory płatnicze są w 99% sztucznie tworzone przez kupujących, którzy celowo opóźniają zapłaty.

Zobacz wszystkie komentarze (1)

PARTNER SERWISU
REKLAMA

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


REKLAMA
Oferty pracy (25 618) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 331)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 664)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

REKLAMA

POLECAMY W SERWISACH