Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

GfK: Kampania reklamowa może przynieść dyskontom 5-proc. wzrost sprzedaży

  • Autor: Bartosz Osiński, GfK Polonia / dlahandlu.pl
  • Data: 08-04-2014, 11:20

Konsumenci korzystają z coraz większej liczby różnorodnych mediów. Dlatego sieci handlowe chcąc dotrzeć do nich z komunikatem marketingowym muszą korzystać z coraz większej liczby kanałów komunikacji.

Budżety kampanii wyniosły: dyskont- 52mln zł, hipermarket - 41,8 mln zł oraz sieć convenience - 28,2 mln zł. Monitorowane kampanie miały miejsce w 4 kwartale 2013 roku.

Jak wynika z przeprowadzonych porównań i analiz przy niewielkiej liczbie kontaktów z kampanią widownie obu mediów (radia i telewizji) prawie w całości pokrywały się, unikalny zasięg radia wahał się między 3 proc. dla hipermarketu i sieci convenience a 5 proc. dla dyskontu, natomiast przy większej liczbie kontaktów unikalny zasięg radia wzrastał do 7 proc. w przypadku convenience, 8 proc. dla kampanii hipermarketu i aż 10 proc. dla dyskontu. Kolejne analizy pozwoliły na wyodrębnienie i zweryfikowanie w obrębie każdego z kanałów tej części sprzedaży, która została wygenerowana dzięki kampanii. W przypadku hipermarketu ta część była najmniejsza i wyniosła 3 proc. (w tym 71 proc. przyniosła kampania w TV, a 29 proc. kampania radiowa), w przypadku dyskontu kampania reklamowa dała 5 proc. sprzedaży (43 proc. kampania w TV, 57 proc. radiowa), natomiast najwyższy udział w sprzedaży, bo aż 15-procentowy, miała kampania dla sieci convenience (w rozbiciu na media: 67 proc. TV, 33 proc. radio). Pozostałe analizowane czynniki wpływające na sprzedaż to lojalność konsumentów oraz inne czynniki związane z zarządzaniem kategoriami produktowymi.

Najwyższe wartości ROI kampanii, liczone wg wielkości sprzedaży wygenerowanej dzięki kampanii względem cennikowego kosztu kampanii, osiągnięto w przypadku sieci dyskontowej (ROI kampanii 6,76), natomiast zdecydowanie niższe wartości osiągnęła kampanii w pozostałych dwóch przypadkach, tzn. hipermarketu (1,86) oraz sieci convenience (1,54). Zgoła odwrotną kolejność zaobserwowano analizując efektywność kampanii z punktu widzenia przyrostu liczby nowych klientów oraz ich lojalności. Okazuje się bowiem, iż w tym zakresie najwyższe wskaźniki osiągnięto w przypadku sieci convenience (35 proc. nowych klientów w skali miesiąca; 33 proc. z nich pozyskanych dzięki kampanii; 3,4 proc. z nich zostało klientami lojalnymi). W przypadku dwóch pozostałych analizowanych kanałów dystrybucji uzyskane wskaźniki dla monitorowanej kampanii reklamowej były na znacznie niższych poziomach.

MEP, czyli Media Efficiency Panel GfK Polonia to jednoźródłowy pomiar konsumpcji mediów: internetu, telewizji, prasy i radia połączony z rejestracja i analiza faktycznych zakupów FMCG dokonywanych przez polskich konsumentów. Podstawą (próbą) badania jest prowadzony przez instytut GfK Polonia od 20 lat panel 8 tysięcy polskich gospodarstw domowych obejmujący łącznie 15 tysięcy osób, codziennie zbierających i raportujących o dokonywanych przez siebie zakupach produktów FMCG, AGD RTV i produktów OTC. Połączenie jednoźródłowych danych mediowych z informacjami na temat rzeczywistej aktywności kupujących konsumentów pozwala marketerom na efektywniejsze planowanie cross-mediowych kampanii reklamowych. Grupy docelowe kampanii reklamowych mogą być definiowane nie tylko ze względu na dane demograficzne, ale przede wszystkim wszelkie zmienne zakupowe - np. heavy buyers wśród mieszkańców miast w wieku 20-35 lat.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE: (2)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • redakcja 08-04-2014, 23:48:
Szanowny Czytelniku,
Jeśli komentarze są zgodne z regulaminem naszego forum będą systematycznie publikowane. Niestety otwarte forum, które oddaliśmy naszym czytelnikom do użytku wiele lat temu jest często wykorzystywane do odreagowania frustracji i prywatnej zemsty. Coraz więcej na nim wulgaryzmów, nienawiści, oskarżeń (które obciążają nas jako operatora forum dyskusyjnego), a coraz bardziej – co jest smutne - brakuje merytorycznej dyskusji. Wszystkie krytyczne (nawet ostre), ale rzeczowe komentarze wcześniej czy później są publikowane. Wszystkie wpisy niezgodne z regulaminem forum nie pojawią się na portalu. Część drażliwych tematów jest moderowana, ale winni temu są sami użytkownicy, a nie redakcja! Warto dodać, że wiele portali w całości moderuje swoje fora dyskusyjne lub wymaga rejestracji użytkownika, u nas to ciągle niewielki odsetek artykułów! redakcja
  • Pini 08-04-2014, 22:34:
Znów pod kolejnym artykułem o Eurocashu moderator nie dodaje komentarzy , cholerne sługusy !

Zobacz wszystkie komentarze (2)

PARTNER SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (24 733) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 267)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH