Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu
Biznes i technologie

Globalna konkurencja na rynku żywności – relacja z debaty

TTIP szansą czy zagrożeniem dla rozwoju eksportu polskiej żywności? I jeśli eksportować to gdzie – do Ameryki Południowej, Afryki, na rynki azjatyckie, czy może twardo trzymać się tylko rynków unijnych – na te i inne pytania próbowali odpowiedzieć prelegenci podczas debaty „Globalna konkurencja na rynku żywności, która odbyła się podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach.

Globalna konkurencja na rynku żywności – relacja z debaty
fot. PTWP

- W ostatnich latach powiązanie polskiej gospodarki z rynkiem globalnym jest coraz silniejsze i przejawia się rosnącą intensywnością wymiany handlowej. Zdecydowanie bardziej rośnie eksport niż import, co widać chociażby po naszym dodatnim saldzie w obrotach handlowych. Polska od kilkunastu lat jest eksporterem netto żywności, a saldo – od momentu wejścia do UE do ubiegłego roku – wzrosło ponad 8-krotnie. Można mówić o sukcesie polskiej branży rolno-spożywczej na rynku globalnym. Rynku, który dawał wiele szans rozwoju w ostatnich latach, choć w ostatnich miesiącach przyniósł szereg wyzwań – komentowała Marta Skrzypczyk, koordynatorka analityków sektora rolno-spożywczego w Banku Zachodnim WBK, a jednocześnie moderatorka panelu.

POLSKIE PRZEWAGI W EKSPORCIE

- Wzrost polskiego eksportu żywności jest niewątpliwie sukcesem. I chociażby dlatego, że Polska ma pewne problemy strukturalne związane z rolnictwem, jak rozdrobnienie i niska efektywność. Mimo tego, polscy przetwórcy są zdolni produkować więcej niż się lokalnie konsumuje i sprzedawać to w Europie. Polski przemysł drobiarski stał się właśnie jednym z tych sektorów, który jest europejskim liderem. To powoduje, że polscy eksporterzy np. kurczaków mogą dyktować ceny w UE, a to z kolei powoduje, że te ceny są relatywnie niskie – powiedział Wojtek Boniaszczuk, Head of Agribusiness for Central Europe, the Baltic States, Ukraine, Belarus and Moldova, Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju.

Ale czy tylko przewagi cenowo-kosztowe wpływają na tak dynamiczny eksport polskiej żywności? – Z pewnością przewaga kosztowa nie przeszkadza w rozwoju handlu międzynarodowego. Ale nie jest to jedyny czynnik sukcesu. Mamy istotnie dużą grupę wytwórców towarowych, skalę, wielkość produkcji. Branża spożywcza jest niedowartościowana – oprócz przewagi kosztowej, mamy ogromną przewagę technologiczną, której nie wszyscy są świadomi. Większość dużych przetwórców w branży spożywczej zainwestowało w swoje zakłady w ciągu ostatnich kilku lub kilkunastu lat. Są to fabryki wybudowane zgodnie z najwyższymi standardami technologicznymi – komentował Krzysztof Pawiński, prezes Grupy Maspex Wadowice. Podkreślił, że – polski eksport żywności rośnie – mimo rosyjskiego embarga. I to wywołuje obawy innych uczestników unijnego rynku, a stąd bierze się nagonka na polską żywność w UE.

więcej informacji:

EEC 2016 RSS ALERT    /    Krzysztof Pawiński RSS ALERT    /    Piotr Kulikowski RSS ALERT    /    Andrzej Gantner RSS ALERT    /    Michał Lachowicz RSS ALERT    /    Adam Najbar RSS ALERT    /    Adam Mokrysz RSS ALERT    /    Wojtek Boniaszczuk RSS ALERT    /    Marta Skrzypczyk RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.90.109.231
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

portale w grupie

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku

Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

portalspozywczy.pl w social media

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.