Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Gorsze nastroje przedsiębiorców mikro, małych i średnich firm

  • Autor: portalspozywczy.pl
  • Data: 17-08-2017, 11:30

Pogorszyły się nastroje przedsiębiorców mikro, małych i średnich firm. Wskaźnik KERNA spadł o 12,11 pkt. w relacji kw./kw. Mniejszy optymizm w firmach, co do rozwoju sytuacji gospodarczej kraju i firmy w bliskiej przyszłości, odzwierciedla niższa niż kwartał wcześniej skłonność przedsiębiorców do inwestowania - wynika z najnowszego badania Instytutu Keralla Research, który od ponad 8 lat, co kwartał bada nastroje i decyzje zakupowe przedsiębiorstw MŚP w Polsce.

Wskaźnik nastrojów przedsiębiorstw KERNA wyniósł w aktualnym pomiarze 62,81 pkt. na minusie i zbliżył się do poziomu z analogicznego okresu w 2015 roku.  Nastroje przedsiębiorców spadły mimo, że biznes pozytywnie ocenił sytuację ekonomiczną kraju i firmy w minionym, drugim kwartale. - Na niższą wartości wskaźnika wpłynęły przede wszystkim słabsze oceny dotyczące prognoz na najbliższe trzy miesiące zarówno dla polskiej gospodarki jak i własnego biznesu.  Nastąpił odpływ znacznej grupy przedsiębiorców, którzy w ubiegłym kwartale prognozowali pozytywny scenariusz dla polskiej gospodarki i kondycji własnej firmy, do grupy badanych, którzy w trzecim kwartale nie spodziewają się żadnych istotnych zmian.  Tym samym odwrócił się pozytywny trend, kiedy to od końca ubiegłego roku systematycznie rósł odsetek optymistów - mówi Izabella Młynarczyk, analityk rynku Keralla Research.

Kwartał wcześniej optymistyczny scenariusz zakładało 24 proc. przedsiębiorców, natomiast obecnie zmian na lepsze spodziewa się tylko 13,2 proc. firm (regresja o 10,8 pkt. proc.).

Z analiz Keralla Research wynika, że badani w swoich prognozach dotyczących kondycji firmy nie różnią się ani ze względu na liczbę zatrudnionych, ani typ prowadzonej działalności.

Należy jednak dodać, od początku roku na podobnym poziomie utrzymuje się odsetek przedsiębiorców przewidujących pesymistyczny rozwój wydarzeń dla polskiej gospodarki. W obecnym odczycie negatywnie prognozuje 21,8 proc. ankietowanych (w kwietniowym odczycie - 22,4 proc., a w styczniowym – 22 proc.). Podobna sytuacja jest przypadku prognoz dotyczących kondycji firmy - odsetek pesymistów od czwartego kwartału ubiegłego roku utrzymuje się na podobnym poziomie i oscyluje między 11,4 proc. a 13,6 proc. W tym odczycie wyniósł natomiast 12,6 proc.  

Z badania Keralla Research wynika, że nadchodzący kwartał przyniesie mniejszą skłonność przedsiębiorców do zakupów. Index ZAIR w relacji do ostatniego pomiaru spadł
o 5,58 pkt. i wynosi 62,28 pkt. na minusie. Największy spadek odnotowano w subindeksie dotyczącym wydatkowania na działania marketingowe oraz podnoszenie kompetencji pracowników. Natomiast większy odsetek przedsiębiorstw w relacji do minionego kwartału planuje zwiększyć zatrudnienie oraz wdrożyć platformę do sprzedaży w Internecie. Jeśli chodzi o inwestycje w środki trwałe, firmy w trzecim kwartale zamierzają przede wszystkim kupować nowe maszyny oraz wymienić firmową flotę.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (16 692) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.