Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu
Biznes i technologie

Grecy preferują zakupy w promocyjnych cenach

Współczesną Grecję charakteryzuje brak zaufania do banków oraz niski wskaźnik optymizmu. Jej mieszkańcy najchętniej kupują w supermarketach, łowiąc promocje i rezygnując z bardziej kosztownych produktów. Nic jednak nie wskazuje na to, że ich sytuacja się poprawi w ciągu najbliższych lat.

Grecy preferują zakupy w promocyjnych cenach
Grecy najchętniej robią zakupy w supermarketach na promocjach/ fot. shutterstock

Wnioski z konferencji zorganizowanej przez Self Service Magazine, dotyczącej m.in. zachowań konsumentów w czasach kryzysu gospodarczego, która odbyła się w Atenach pod koniec czerwca br., nie pozostawiają złudzeń co do kondycji społeczeństwa. W 2005 roku wskaźnik optymizmu wśród Greków wzrósł w trakcie olimpiady, która odbywała się w ich kraju. Po jej zakończeniu szybko spadł i z małymi wahaniami utrzymywał się poniżej minus 50 aż do ostatnich wyborów, kiedy wygrała partia lewicowa. Wtedy wiele osób uwierzyło, że sytuacja Grecji zacznie się poprawiać, a wraz z nią ich status. Jednak wydarzenia ostatnich miesięcy spowodowały załamanie optymizmu konsumentów do poziomu minus 74, czyli blisko skrajnej wartości minus 100. Grecy spodziewają się, że ich standard życia w najbliższym czasie się jeszcze bardziej pogorszy.

Według instytutu badawczego MRB Hellas S.A. aż 34 proc. Greków dokonuje bardzo przemyślanych zakupów w sklepach, które polegają na rezygnacji z istotnego zakupu dla rodziny na rzecz bardziej potrzebnego. Ten segment badanych to osoby, którym ledwo starcza pieniędzy na koniec miesiąca i to oni z pewnością zagłosowali w referendum przeciwko dalszemu zaciskaniu pasa i zagranicznej pomocy.

Obecnie w greckich sklepach rządzą promocje, które cieszą się ogromnym powodzeniem. Na przeciętny koszyk o wartości 28 euro (tyle przeciętnie Grek wydaje podczas zakupów) aż 39 proc. stanowią produkty będące aktualnie w promocji. Z danych Nielsena wynika, że udział sprzedaży promocyjnej wciąż rośnie w Grecji (z 2 proc. w 2011 roku do 35 proc. obecnie), podczas gdy w Europie utrzymuje się on na niezmiennym poziomie (ok. 20 proc.).

Supermarkety cieszą się dużą popularnością (wskaźnik zaufania Greków oscyluje w okolicach 10 przy skali od minus 100 do plus 100), w przeciwieństwie do banków, które wzbudzają bardzo negatywne odczucia, bliskie dolnego minimum).  

- Grecy uważają, że są oszukiwani przez instytucje bankowe i że to one są winne zadłużenia ich kraju. Są również przeświadczeni o tym, że będą ponosić konsekwencje takiej sytuacji, choć sami tych pożyczek nie brali, mówi Sebastian Starzyński, prezes instytutu badawczego ABR SESTA, jeden z prelegentów konferencji.

więcej informacji:

kryzys w Grecji RSS ALERT    /    Lidl RSS ALERT    /    promocja RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.82.52.91
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

portale w grupie

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.