Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Grecy preferują zakupy w promocyjnych cenach

  • Autor: MondayNews.pl
  • Data: 15-07-2015, 11:28
Grecy preferują zakupy w promocyjnych cenach
Grecy najchętniej robią zakupy w supermarketach na promocjach/ fot. shutterstock

Współczesną Grecję charakteryzuje brak zaufania do banków oraz niski wskaźnik optymizmu. Jej mieszkańcy najchętniej kupują w supermarketach, łowiąc promocje i rezygnując z bardziej kosztownych produktów. Nic jednak nie wskazuje na to, że ich sytuacja się poprawi w ciągu najbliższych lat.

Wnioski z konferencji zorganizowanej przez Self Service Magazine, dotyczącej m.in. zachowań konsumentów w czasach kryzysu gospodarczego, która odbyła się w Atenach pod koniec czerwca br., nie pozostawiają złudzeń co do kondycji społeczeństwa. W 2005 roku wskaźnik optymizmu wśród Greków wzrósł w trakcie olimpiady, która odbywała się w ich kraju. Po jej zakończeniu szybko spadł i z małymi wahaniami utrzymywał się poniżej minus 50 aż do ostatnich wyborów, kiedy wygrała partia lewicowa. Wtedy wiele osób uwierzyło, że sytuacja Grecji zacznie się poprawiać, a wraz z nią ich status. Jednak wydarzenia ostatnich miesięcy spowodowały załamanie optymizmu konsumentów do poziomu minus 74, czyli blisko skrajnej wartości minus 100. Grecy spodziewają się, że ich standard życia w najbliższym czasie się jeszcze bardziej pogorszy.

Według instytutu badawczego MRB Hellas S.A. aż 34 proc. Greków dokonuje bardzo przemyślanych zakupów w sklepach, które polegają na rezygnacji z istotnego zakupu dla rodziny na rzecz bardziej potrzebnego. Ten segment badanych to osoby, którym ledwo starcza pieniędzy na koniec miesiąca i to oni z pewnością zagłosowali w referendum przeciwko dalszemu zaciskaniu pasa i zagranicznej pomocy.

Obecnie w greckich sklepach rządzą promocje, które cieszą się ogromnym powodzeniem. Na przeciętny koszyk o wartości 28 euro (tyle przeciętnie Grek wydaje podczas zakupów) aż 39 proc. stanowią produkty będące aktualnie w promocji. Z danych Nielsena wynika, że udział sprzedaży promocyjnej wciąż rośnie w Grecji (z 2 proc. w 2011 roku do 35 proc. obecnie), podczas gdy w Europie utrzymuje się on na niezmiennym poziomie (ok. 20 proc.).

Supermarkety cieszą się dużą popularnością (wskaźnik zaufania Greków oscyluje w okolicach 10 przy skali od minus 100 do plus 100), w przeciwieństwie do banków, które wzbudzają bardzo negatywne odczucia, bliskie dolnego minimum).  

- Grecy uważają, że są oszukiwani przez instytucje bankowe i że to one są winne zadłużenia ich kraju. Są również przeświadczeni o tym, że będą ponosić konsekwencje takiej sytuacji, choć sami tych pożyczek nie brali, mówi Sebastian Starzyński, prezes instytutu badawczego ABR SESTA, jeden z prelegentów konferencji.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNER SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (23 983) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 268)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH