Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Partner serwisu

partner serwisu
Biznes i technologie

GUS: 1,9 mld euro nadwyżki w handlu zagranicznym po 11 miesiącach

Obroty towarowe handlu zagranicznego między styczniem a listopadem 2019 r. wyniosły w cenach bieżących 934 mld zł w eksporcie oraz 926 mld zł w imporcie - podał Główny Urząd Statystyczny. Oznacza to 1,9 mld euro nadwyżki w handlu zagranicznym po 11 miesiącach 2019 r.

GUS: 1,9 mld euro nadwyżki w handlu zagranicznym po 11 miesiącach
fot. shutterstock

Autor: PAP
Data: 14-01-2020, 12:41

Nadwyżka w obrotach towarowych handlu zagranicznego po listopadzie 2019 r. wyniosła 1,9 mld euro - podał Główny Urząd Statystyczny.

W świetle danych GUS obroty towarowe handlu zagranicznego między styczniem a listopadem 2019 r. wyniosły w cenach bieżących 934 mld zł w eksporcie oraz 926 mld zł w imporcie. Dodatnie saldo ukształtowało się na poziomie 8 mld zł, podczas gdy w analogicznym okresie 2018 r. wyniosło minus 13,5 mld zł. W porównaniu ze styczniem - listopadem 2018 roku eksport wzrósł o 5,9 proc., a import o 3,5 proc.

Największy udział w polskim eksporcie przypada na kraje rozwinięte - 86,7 proc., w tym na kraje UE przypada 79,9 proc. W imporcie na tę grupę państw przypada 65,5 proc., z czego na kraje unijne przypada 57,8 proc.

W analogicznym okresie 2018 r. eksport do państw rozwiniętych wynosił 87,3 proc., z czego na UE przypadło 80,7, a import 66,1 proc., w tym UE 59 proc.

Udział Niemiec w eksporcie obniżył się w porównaniu z analogicznym okresem 2018 r. o 0,5 p. proc. i wyniósł 27,7 proc., a w imporcie o 0,7 p. proc. i stanowił 21,9 proc. Dodatnie saldo wyniosło 55,9 mld zł (14,6 mld dol., 13,0 mld euro) wobec 46,3 mld zł (12,9 mld dol., 10,9 mld euro) w analogicznym okresie 2018 r.

Największy obrót towarowy w imporcie według kraju wysyłki Polska odnotowała z krajami rozwiniętymi - 679,4 mld zł, w tym z UE - 635,8 mld zł, wobec odpowiednio 669,3 mld zł, w tym z UE 629,8 mld zł w analogicznym okresie 2018 r.

Udział Niemiec w imporcie według kraju wysyłki, w porównaniu z importem według kraju pochodzenia, był większy o 4,9 p. proc., udział Holandii odpowiednio był większy o 1,9 p. proc., Belgii o 1,4 p. proc., Czech o 0,8 p. proc., a Francji o 0,4 p. proc.

Po jedenastu miesiącach 2019 r. wśród głównych partnerów handlowych Polski odnotowano wzrost eksportu do wszystkich krajów z pierwszej dziesiątki naszych partnerów: Niemiec, Czech, Wielkiej Brytanii, Włochy, Francji Włoch, Rosji, USA, Szwecji i Węgiera. Import wzrósł ze Stanów Zjednoczonych, z Chin, Hiszpanii, Holandii, Francji, Włoch oraz Niemiec.

Obroty z pierwszą dziesiątką naszych partnerów handlowych stanowiły 66,3 proc. eksportu (w analogicznym okresie 2018 r. 66,8 proc.), a importu ogółem - 63,8 proc. (wobec 64,8 proc. w styczniu - listopadzie 2018 r.). 

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

GUS RSS ALERT    /    handel zagraniczny RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 18.207.240.35
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.