Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

GUS: Lekkie pogorszenie koniunktury konsumenckiej

  • Autor: PAP
  • Data: 25-05-2016, 11:48
GUS: Lekkie pogorszenie koniunktury konsumenckiej
fot. shutterstock

W maju 2016 r., w porównaniu do poprzedniego miesiąca, nastąpiło niewielkie pogorszenie nastrojów konsumenckich - podał w środę Główny Urząd Statystyczny.

Urząd zaznaczył jednocześnie, że dotyczy to raczej bieżących, niż przyszłych nastrojów konsumenckich.

Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK), syntetycznie opisujący obecne tendencje konsumpcji indywidualnej spadł o 2,0 p. proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca i ukształtował się na poziomie -6,7.

"Największy spadek odnotowano dla składowej wskaźnika odnoszącej się do przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju (o 5,2 p. proc.), a w dalszej kolejności dla obecnej sytuacji ekonomicznej kraju (o 4,2 p. proc.) i przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego (o 3,0 p. proc.). Z drugiej strony poprawiły się wskaźniki dotyczące obecnego dokonywania ważnych zakupów i nieznacznie obecnej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego (odpowiednio o 1,9 i 0,6 p. proc.)." - napisano w środowym komunikacie Urzędu.

Jednak - jak podkreślono - w porównaniu do maja 2015 r. obecna wartość BWUK jest wyższa o 6,9 p. proc.

Z kolei wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), który syntetycznie opisuje oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej był niższy o 0,5 p. proc. w stosunku do kwietnia i ukształtował się na poziomie -7,7.

"Wśród składowych wskaźnika, pogorszyły się przewidywania dotyczące zarówno przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju, jak i finansowej gospodarstwa domowego (odpowiednio o 5,2 i 3,0 p. proc.). Wpływ niższych wartości tych składowych na wartość WWUK został ograniczony przez poprawienie się wskaźników dotyczących przyszłego poziomu bezrobocia i przyszłego oszczędzania pieniędzy (wzrost odpowiednio o 3,8 i 2,1 p. proc.)" - podał GUS.

I w tym przypadku tegoroczny majowy odczyt WWUK osiągnął wartość o 9,5 p. proc. wyższą, niż w analogicznym miesiącu 2015 r.

Najważniejszymi wskaźnikami, obliczanymi na podstawie przeprowadzonych badań są, bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej - obrazujący bieżące tendencje zmian w konsumpcji indywidualnej i wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej - obrazujący oczekiwane w najbliższych miesiącach zmiany w tendencjach konsumpcji indywidualnej Obydwa wskaźniki ufności konsumenckiej mogą przyjmować wartości od -100 do +100.

Jeśli przyjmuje wartość dodatnia to występuje przewaga liczebna konsumentów nastawionych optymistycznie nad konsumentami nastawionymi pesymistycznie, natomiast wartość ujemna oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych pesymistycznie nad konsumentami nastawionymi optymistycznie. 

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNER SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (22 220) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 270)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH