Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu
Biznes i technologie

Henryka Bochniarz: Zmienia się struktura przemysłu spożywczego w Japonii

Struktura przemysłu spożywczego w Japonii zmienia się, ale bardzo powoli, a struktura konsumpcji koncentruje się głównie na ryżu i rybach – mówi serwisowi portalspozywczy.pl Henryka Bochniarz, prezydent Konfederacji Lewiatan oraz prezes Polsko-Japońskiego Komitetu Gospodarczego.

Henryka Bochniarz: Zmienia się struktura przemysłu spożywczego w Japonii
Henryka Bochniarz, prezydent Konfederacji Lewiatan (fot. PTWP)

Umowa o partnerstwie gospodarczym UE-Japonia, zawarta 6 lipca br., otwiera drzwi producentom żywności z Polski na większą współpracę handlową z Japonią.  Aby wejść na japoński rynek, przedsiębiorcy muszą dobrze poznać jego specyfikę.

Jak obecnie wygląda japońska gospodarka, jeśli chodzi o przemysł spożywczy i handel? – Struktura przemysłu spożywczego w Japonii zmienia się, ale bardzo powoli. Japonia jest odległym rynkiem, chociaż odległość skróciła się trochę ze względu na bezpośrednie połączenia. Wbrew pozorom, ważna jest możliwość lotu do Tokio bez przesiadek. Dotyczy to bowiem także transportu cargo, czyli produktów wymagających szybkiego przeniesienia – mówi serwisowi portalspozywczy.pl Henryka Bochniarz, prezydent Konfederacji Lewiatan oraz prezes Polsko-Japońskiego Komitetu Gospodarczego.

Dodaje, że japoński rynek nie tylko jest odległy, ale i trudny do zdobycia z powodu bariery językowej, którą mają Japończycy. Obecnie w nowym, młodym pokoleniu jest trochę łatwiej, ale dawniej bez znajomości japońskiego było bardzo trudno przebić się na ten rynek.

– Trudność polega też na tym, że jest to kraj kulturowo bardzo odmienny. Polacy są w stanie łatwo poruszać się na rynku niemieckim, włoskim czy francuskim, ponieważ podróżują po Europie, wyznają podobne wartości, mają zbliżone gusta – mówi Henryka Bochniarz.

Podkreśla, że rynek japoński różni się od naszego, jeśli chodzi o produkty rolne. – Japonia była przez wiele lat krajem zamkniętym na kontakty handlowe z innymi państwami, w związku z czym jej struktura konsumpcji odpowiadała temu, co japońscy producenci mogli wyprodukować na krajowym rynku. Koncentruje się więc głównie na ryżu i rybach – tłumaczy.

– Dlatego wprowadzenie nowych produktów spożywczych wymaga ogromnego wysiłku. Trzeba oswoić lęk Japończyków przed nieznaną żywnością. Ale z drugiej strony Japończycy są zafascynowali europejską kulturą, żywnością, np. winami, serami. Widać zainteresowanie i na pewno istnieje ogromny potencjał, ale aby wejść tam z nowym produktem, należy mieć dobre kontakty. Dotychczas było to trudne, ponieważ występowały ograniczenia formalne, stąd też nasza struktura eksportu rolnego do Japonii – a Polska handluje z Japonią już wiele lat – była przez wiele lat niezmieniona: dawne centrale handlu zagranicznego zajmowały się eksportem do Japonii głównie polskiego pierza i mleka w proszku – mówi Henryka Bochniarz.

Zapraszamy do lektury całego wywiadu z Henryką Bochniarz:

Japonia – perspektywiczny rynek dla polskich producentów żywności (obszerny wywiad)

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

Henryka Bochniarz RSS ALERT    /    Konfederacja Lewiatan RSS ALERT    /    Japonia RSS ALERT    /    eksport do Japonii RSS ALERT    /    UE-Japonia RSS ALERT    /    umowa UE-Japonia RSS ALERT    /    handel z Japonią RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.235.48.106
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

portale w grupie

subskrybuj portalspozywczy.pl

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku

Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze

portalspozywczy.pl w social media

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.