Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Partner serwisu

partner serwisu
Biznes i technologie

Hortimex: Rozkodowanie wartości w rodzinie to klucz do udanej sukcesji

- Wiemy dziś, że proces sukcesji jest wielowymiarowy i dzieli się na cztery kategorie: sukcesję wiedzy, władzy, własności i wartości. Rozkodowanie wartości w rodzinie jest kluczem do udanej sukcesji. To trudne i nie wydarza się samoistnie. Czasami trzeba powołać osoby z zewnątrz, które pomogą nam nie zapędzać się w pewne ślepe uliczki - mówi w rozmowie z serwisem portalspozywczy.pl Mateusz Kowalewski, prezes firmy Hortimex.

Hortimex: Rozkodowanie wartości w rodzinie to klucz do udanej sukcesji
Tomasz Kowalewski, założyciel firmy Hortimex i Mateusz Kowalewski, obecny prezes firmy, fot. Hortimex

Autor: Adam Tubilewicz, Portalspozywczy.pl
Data: 19-04-2019, 13:50

Mateusz Kowalewski uważa, że na samym początku rodzina powinna uzgodnić katalog wartości i wskazać te, które są dla niej ważne.

- Należy zacząć od stworzenia ładu rodzinnego, powołać radę rodziny, która stworzy konstytucję, czyli zbiór zasad obowiązujących w rodzinie biznesowej. My tego nie zrobiliśmy, bo nie wiedzieliśmy, że możemy. Dopiero po latach zrozumieliśmy pewne sprawy i wartości, które są dla nas ważne i co do których będziemy zgodni i te, co do których możemy się nie zgodzić. Te drugie zostawiliśmy w sferze prywatnej i nie stanowią one przedmiotu dyskusji na płaszczyźnie rodzinnej. Trzymamy się tego, co jest dla nas istotne i co nas spaja. Rozkodowanie tych wartości w rodzinie jest kluczem do udanej sukcesji. To trudne i nie wydarza się samoistnie. Czasami trzeba powołać osoby z zewnątrz, które pomogą nam nie zapędzać się w pewne ślepe uliczki - dodał.

Kowalewski wskazuje, że sukcesja wiedzy następowała w jego przypadku od samego początku pracy w Hortimeksie.

- Nie ma dziś w Hortimeksie osoby, która wiedziałaby o firmie więcej niż ja. Natomiast sukcesja władzy nastąpiła u nas modelowo. Po konflikcie zrozumieliśmy, że jeżeli ojciec jest w stanie mi zaufać, powinien zagwarantować mi samodzielność i nie ingerować w bieżące zarządzanie. Z drugiej strony ja jako zarządzający powinienem potraktować go nie jak mojego tatę, tylko jak właściciela, który chce wiedzieć co się dzieje w organizacji bez konieczności zaglądania w zakamarki. Stworzyliśmy narzędzia zarządzania strategicznego: radę nadzorczą, której przewodzi mój tata jako organ właścicielski, a także czytelną wizję, sformułowaną misję, strategię, systemy zarządzania, kontroli, budżetowania - dodał.

Jak dzisiaj wyglądają relacje biznesowe ojca - założyciela firmy z synem - sukcesorem?

- Dzwonię do niego, gdy mam jakiś dylemat. On tego potrzebuje i ja też potrzebuję jego wsparcia w krytycznych momentach. Mieliśmy kilka propozycji sprzedaży firmy. Ojciec, który jest większościowym właścicielem, zostawiał te decyzje mnie. Ma do mnie zaufanie, ale stworzyliśmy narzędzia, które pozwalają mu zwolnić mnie bez szkody dla funkcjonowania firmy. Pewnie byłoby to sporym szokiem dla zespołu, ale firma jest skonstruowana w taki sposób, że na tym krześle może usiąść ktokolwiek inny i poprowadzić ją być może lepiej niż ja. Mając poczucie pewnej wyjątkowości i wartości, jakie wnosimy do firmy, wiemy, że jesteśmy zastępowalni. I to też jest wartość - mówi Mateusz Kowalewski.

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

Mateusz Kowalewski RSS ALERT    /    Hortimex RSS ALERT    /    Tomasz Kowalewski RSS ALERT    /    dodatki do żywności RSS ALERT    /    sukcesja RSS ALERT    /    sukcesja w firmach rodzinnych RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 18.207.249.15
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.