Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu partner portalu
Biznes i technologie

Hortimex: Sukcesja nie jest procesem formalno-prawnym, lecz emocjonalnym

- Warto korzystać z zewnętrznych doradców w procesie sukcesji, która wcale nie jest procesem formalno-prawnym tylko emocjonalnym. Dobrze jest wtedy odwołać się do kogoś, kto nie jest emocjonalnie zaangażowany i jest w stanie na chłodno zadać właściwe pytania albo zasugerować pewne rozwiązania - mówi w rozmowie z serwisem portalspozywczy.pl Mateusz Kowalewski, prezes firmy Hortimex.

Hortimex: Sukcesja nie jest procesem formalno-prawnym, lecz emocjonalnym
Tomasz Kowalewski, założyciel firmy Hortimex i Mateusz Kowalewski, obecny prezes firmy, fot. Hortimex

Mateusz Kowalewski wskazuje, że gdy w 2015 r. kształtowała się nowa strategia Hortimeksu, konieczne okazało się opracowanie na nowo wizji i misji rozwoju firmy.

- Naszą misją jest dziś wspieranie produkcji żywności. Aby ją zrealizować potrzebowaliśmy rozbudować firmę i nabyć nowych kompetencji. Co jakiś czas musimy wymyślać się na nowo po to żebyśmy mogli iść dalej. Problem wielu firm, zwłaszcza mniejszych, polega na tym, że nie ma czasu myśleć o strategii, bo jest tyle bieżących spraw. W naszą strategię i polityki wbudowaliśmy zasadę równowagi. Wykonujemy bieżącą pracę, a jednocześnie z żelazną konsekwencją znajdujemy czas, żeby pracować nad naszym rozwojem. I wiemy co ma nim być. Dziś wiemy, gdzie chcemy być w 2020 r. i to robimy. Potem razem wypracujemy wizję na dalsze lata. To się już w zasadzie dzieje - mówi.

Prezes Hortimeksu dodaje, że w procesie przeprowadzania sukcesji warto korzystać z zewnętrznych, ale sprawdzonych doradców.

- Jeśli funkcjonujemy w jakimś kontekście, rzadko mamy możliwość spojrzenia z zewnątrz. Warto zaznaczyć, że dobry profesjonalista nigdy nie powie dokładnie co masz zrobić, ale zada Ci właściwe pytania, które pozwolą ci otworzyć pewne klapki. Dzisiaj korzystam głównie z własnej sieci kontaktów. Gdy z czymś sobie nie radzę, dzwonię do ludzi, których znam i dostaję kontakty do zazwyczaj bardzo dobrych, opłacanych adekwatnie do umiejętności specjalistów. Warto korzystać z zewnętrznych doradców w procesie sukcesji, która wcale nie jest procesem formalno-prawnym tylko emocjonalnym. Dobrze jest wtedy odwołać się do kogoś, kto nie jest emocjonalnie zaangażowany i jest w stanie na chłodno zadać właściwe pytania albo zasugerować pewne rozwiązania - mówi.

Kowalewski przyznaje, że największym wyzwaniem w całym procesie sukcesji było dla niego określenie i próba znalezienia wartości, które łączą z jednoczesnym odseparowaniem tego, co może dzielić.

- Punktem krytycznym zawsze będzie rozkodowanie tych wartości. Musimy sobie powiedzieć czego w życiu chcemy a czego nie chcemy. To czasami może spowodować, że nie dojdzie do sukcesji w rodzinie, bo dzieci chcą robić coś innego niż rodzice i wtedy trzeba to uszanować: zbyć firmę albo zrobić sukcesję pozarodzinną, np. przekazać profesjonalnym zarządom. W sukcesji władzy kluczem jest zbudowanie pewnych narzędzi, które dadzą osobom zarządzającym czytelne ramy funkcjonowania. Krytycznym czynnikiem jest rozdzielenie funkcji właścicielskiej od zarządczej. Właściciel musi nauczyć się być tylko właścicielem i nie być zarządzającym. Najważniejsze są wartości i rozdzielenie funkcji właścicielskiej od zarządczej przy jednoczesnej profesjonalizacji zarządzania - podsumował.

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

Mateusz Kowalewski RSS ALERT    /    Hortimex RSS ALERT    /    sukcesja RSS ALERT    /    sukcesja w firmach rodzinnych RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 35.175.174.157
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.