Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu
Biznes i technologie

I Forum Polonii Amerykańskiej o barierach dla polskiego eksportu

Częste zmiany w prawie gospodarczym, brak jednej instytucji, wspierającej polski eksport, to przykładowe bariery dla polskiego eksportu, o których dyskutowali eksperci podczas I Forum Polonii Amerykańskiej w Jasionce k. Rzeszowa.

I Forum Polonii Amerykańskiej o barierach dla polskiego eksportu
Fot. shutterstock

We wprowadzeniu do panelu poświęconemu rozwojowi kapitału w Polsce i za granicą, Jadwiga Emilewicz, podsekretarz stanu w Ministerstwie Rozwoju, podkreśliła, że rząd chce korzystać z doświadczeń Polonii. "Wiemy, że nasz kraj jest atrakcyjny kraj dla wielkich korporacji, ale nie lokują oni u nas centrów badawczo-rozwojowych. Chcemy, aby nie korzystali tylko z taniej siły roboczej, ale z naszych nowych technologii. A to będzie możliwe, gdy więcej Polaków będzie w zarządach tych korporacji" - zapowiedziała Emilewicz, dodając że i w tym procesie widzi rolę państwa.

Dyrektor Krajowego Kongresu Polonii Amerykańskiej Ludwik Wnękowicz wykazywał, że polskie firmy inwestują w USA głównie w tych miejscach, gdzie aktywna jest społeczność polska. Wśród największych polskich inwestorów w USA wymienił m.in. KGHM, Inglot (branża kosmetyczna), Lot i Comarch. W swoim wystąpieniu zaznaczył, że obroty naszego kraju z USA, które wynoszą obecnie 10 mld dolarów, powinny być cztery razy większe.

Podsekretarz Stanu w MR Adam Hamryszczak zauważył, że dotychczas brakowało strategii ekspansji eksportowej. Zajmowała się tym zbyt duża liczba instytucji m.in. PAIiIZ, PARP czy urzędy marszałkowskie, co utrudniało współpracę i skutkowało brakiem konsolidacji działań.

Prezes Związku Przedsiębiorców i Pracodawców Cezary Kaźmierczak mówił z kolei, że USA jest trudnym terenem dla polskiego biznesu, bo nie mamy globalnej firmy, która mogłaby bez problemu wejść na tamten rynek. "W tej chwili polskie firmy mogą konkurować w tych branżach, które są nowe i to jest dla nich szansa, bo startujemy z podobnych punktów"- stwierdził. Jego zdaniem jednak między inwestowaniem w Polsce, a w USA jest duża różnica m.in. w entuzjazmie i sile przebicia. "Poza tym, tutaj (w Polsce) prawo zmienia się co miesiąc, a w USA przez kilka lat działam na takich samych warunkach. Nie jestem zaskakiwany w kółko zmianami. Słabością Polski jest również słabsze otoczenie prawno-instytucjonalne" - mówił Kaźmierczak.

"Naszym celem to stworzenie przejrzystego prawa, dlatego pracujemy m.in. nad konstytucją dla biznesu. Chcemy, żeby łatwiej było tworzyć biznes w Polsce. Będziemy też usuwać bariery, które utrudniają działalność firmom" - zapewniał A. Hamryszczak.

W odbywającym się od wtorku I Forum Polonii Amerykańskiej udział bierze ponad 100 osób, w tym polonusi nie tylko z USA, ale również z Litwy, Francji i Szwajcarii.

Uczestnicy forum, które potrwa do soboty, zwiedzą jeszcze największe atrakcje turystyczne Podkarpacia. Odwiedzą m.in. Sanok, Lubaczów oraz Bieszczady. 

 

 

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

eksport RSS ALERT    /    gospodarka RSS ALERT    /    I Forum Polonii Amerykańskiej RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.221.75.115
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

portale w grupie

subskrybuj portalspozywczy.pl

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku

Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze

portalspozywczy.pl w social media

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.