Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Idea społecznej odpowiedzialności ważna nie tylko w biznesie

  • Autor: PAP
  • Data: 19-10-2011, 18:07

Idea propagowania prospołecznych wzorców wymaga rozszerzenia poza sferę biznesu; także na samorządy, instytucje czy organizacje - przekonywali we wtorek w Katowicach specjaliści podczas konferencji "Społeczna odpowiedzialność biznesu w woj. śląskim".

Uczestnicy zorganizowanej z inicjatywy urzędu marszałkowskiego w Katowicach konferencji nawiązywali m.in. do zadań utworzonej w lipcu w regionie Rady ds. Społecznej Odpowiedzialności Biznesu. To powołane przez zarząd regionu gremium ma inicjować i propagować prospołeczne wzorce w firmach i samorządach.

Specjalista etyki biznesu, ks. dr Grzegorz Polok z Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, ocenił jednak we wtorek, że przyjęta nazwa Rady ogranicza jej pole działania. Jego zdaniem, należy raczej mówić o "społecznej odpowiedzialności" w szerszym sensie, nie ograniczającym się tylko do biznesu. W przypadku Rady ułatwiłoby to promowanie dobrej idei w przestrzeni, gdzie obok biznesu działają też organy administracji, samorządy czy organizacje non-profit.

"Według najnowszych badań i tego, co dzieje się np. w Stanach Zjednoczonych i co na pewno przyjdzie do Polski, odchodzi się w ogóle od pojęcia CSR (Corporate Social Responsibility, czyli społeczna odpowiedzialność biznesu - PAP). Zostało ono zdezawuowane przez różne działania dużych firm, gdzie CSR często był tylko zewnętrzny, a tak naprawdę nie był realizowany" - wskazał ks. dr Polok.

Obecnie idea społecznej odpowiedzialności biznesu rozszerzana jest więc na całą przestrzeń społeczną i w takim szerokim rozumieniu jej założenia zaczynają być interpretowane i promowane. Ks. dr Polok zaznaczył, że jeśli do pojęcia CSR próbują odwoływać się np. samorządy, warto zastanowić się, na ile ich działania rzeczywiście wpisują się w tę ideę, a na ile są po prostu realizacją zadań, do których powołany jest samorząd.

Idea CSR zakłada m.in. takie poszukiwanie konsensusu między sferą ekonomiczną a społeczną w przedsiębiorstwie, aby odpowiedzialność społeczna pracodawcy - choć związana z dodatkowymi obowiązkami, a czasem także kosztami - stała się dla niego ekonomicznie opłacalna.

Jak podkreślała podczas konferencji wicedyrektor Izby Rzemieślniczej oraz Małej i Średniej Przedsiębiorczości w Katowicach, Beata Białowąs, społeczna odpowiedzialność biznesu - mimo kosztów - może dawać przewagę konkurencyjną. Przykładami mogą być niektóre koncerny z zachodniej Europy, a zwłaszcza Skandynawii, chętnie wybierane przez pracowników i konsumentów ze względu na swój prospołeczny wizerunek.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNER SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (22 133) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 271)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH