Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

IJHARS przestrzega producentów żywności przed błędami w etykietowaniu

  • Autor: ŁR, portalspozywczy.pl
  • Data: 05-11-2010, 11:19
IJHARS przestrzega producentów żywności przed błędami w etykietowaniu

Na podstawie przeprowadzonych kontroli inspektorzy IJHARS doszli do wniosku, że producentom wyrobów spożywczych zdarza się umieszczać na etykietach niedopuszczalne informacje. Mają one zachęcić konsumenta do wyboru danego produktu, sugerując, że posiada on pewne specjalne właściwości. Problem powstaje, kiedy wszystkie podobne środki spożywcze posiadają takie same walory.

Najczęstsze sposoby wprowadzania konsumenta w błąd IJHARS podzielił na poszczególne kategorie produktowe. Jeśli chodzi o kawę paloną jest to np. umieszczenie na opakowaniu stwierdzenia "ziarna kawy to bogate źródło przeciwutleniaczy (substancji roślinnych pochodzących z owocu kawy) mogących poprawić naturalne mechanizmy obronne naszego organizmu". Zdaniem Inspekcji taki komunikat sugeruje, że produkt ten posiada szczególne właściwości, podczas gdy wszystkie kawy palone posiadają takie właściwości.

Podobnie wygląda sytuacja w przypadku jogurtów naturalnych, na których etykiecie możemy znaleźć napis "bez cukru". - Sugeruje to, że produkt ten posiada szczególne właściwości, podczas gdy do jogurtów naturalnych nie wolno dodawać cukru - przypomina IJHARS.

Analogicznym problemem jest umieszczenie na etykiecie masła określenia "nie zawiera tłuszczów roślinnych", co jest sugerowaniem, że inne masła mogą zawierać tłuszcze roślinne, podczas gdy do masła nie wolno dodawać tłuszczów roślinnych, np. olejów roślinnych.

Jeśli chodzi o mleko - umieszczanie na etykiecie określenia "świeże" sugeruje, że wyrób posiada specjalne właściwości, podczas gdy wszystkie mleka oferowane w handlu detalicznym są pasteryzowane, czyli poddane procesowi obróbki termicznej. Nie jest to zatem produkt "świeży".

KOMENTARZE: (4)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • J.CH. 08-12-2010, 09:19:
Informacje o wlasciwosciach odzywczych produktow , na opakowaniu, musza byc wywazone i wiarygodne. Klient coraz czesciej poszukuje tzw.zdrowej zywnosci, utrzymuje diete, ma problemy alergiczne. Jest tysiac i jeden powodow, dla ktorych klient szuka informacji o wratosciach odzywczych produktow i skladzie. Niestety producenci ,aby wyroznic swoj produkt , najczesciej traktowali informacje o prozdrowotnosci produktu w celach marketingowych. Jezeli producent informuje na opakowaniu ze cos
jest pro-zdrowotne, musi potwierdzic to badaniami w certyfikowanym laboratorium. I od tego sa agendy kontrolujace, aby sprawdzac wiarygodnosc takich zapisow. Kazdy zapis o wartosciach odzywczych musi miec odzwierciedlenie w badaniu potwierdzajacym, ze faktycznie dany produkt ma takie wlasciwosci.
Ma to ogromne znaczenie dla konsumenta i profilaktyki pro-zdrowotnej. Producenci coraz czesciej rozumieja, ze konsument poszukuje w produktach wartosci zywieniowych i prozdrowotnych. Produkt juz nie moze byc traktowany przez producentow, jako zapychacz glodu , malo wazny pod wzgledem zywieniowym. Producent musi brac na siebie odpowiedzialnosc za jakosc produktu i informacje o nim.
  • Mika 07-11-2010, 14:43:
No właśnie! Powinni zająć się w pierwszej kolejności np. producentami fałszującymi masło i sery czy maślankę "naturalną", w której składzie jest m.in. mleko w proszku i żelatyna wieprzowa (!)
  • makaron 07-11-2010, 10:30:
IJhars już nie wie czego się może czepać ,bo jego zakres działania jest ograniczony, to wymyśla różne nieprawidłości w znakowaniu produktów.Przesiębiorcy apeluję do was nie zgadzajcie się na kontrolę w takiej formie, że inspektor pisze protokól kontroli poza miejscem kontroli. Niech sporzadza protokól w trakcie i miejscu kontroli. Tak stanowi prawo. Zobaczycie jak jest wtedy bardzo mądry jest inspektor.A wy udostępniacie dane, inspektor jedzie z nimi do biura i dopiero wtedy cały sztab fachowców dopasowuje je do kilkudziesięciu Ustaw polskich i unijnych w celu znalezienia najmiejszych nieprawidłowości,a jeżeli nie to i tak mają taką formułę w ustawie,że to i to może wprowadzać konsumenta w błąd i już są podstawy do nałożenia wysokiej kary. Przedsiębiorco nic nie rób innego tylko na bieżąco siedź w przepisach bo inaczej kary, za wprowadzanie konsumenta w błąd doprowadzą cię do bankructwa.

Zobacz wszystkie komentarze (4)

PARTNER SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (23 691) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 331)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 663)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH