Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Inflacja w sierpniu wyniosła 5 proc. r/r

  • Autor: ISB
  • Data: 15-09-2008, 11:38

Inflacja konsumencka wyniosła 5,0 proc. r/r w sierpniu wobec 4,8 proc. w lipcu, oceniają ekonomiści. Analitycy ankietowani przez agencję ISB są dość zgodni, że największy wkład poziom wskaźnika CPI ma efekt statystyczny, czyli niska inflacja przed dwunastoma miesiącami.

Jedenastu uwzględnionych w ankiecie ISB ekonomistów oczekuje, że wskaźnik wzrostu cen i usług konsumpcyjnych (CPI) wyniósł średnio 4,95 proc. r/r. Prognozy oscylują między 4,8 proc. a 5,1 proc. Także resort finansów szacuje czerwcowy poziom wskaźnika CPI na 5,0 proc.

Analitycy byli tym razem zgodni w ocenie przyczyn utrzymywania się inflacji na dość wysokim poziomie. Jednoznacznie wskazywali na efekt bazy statystycznej; coraz mocniej zaczynamy też odczuwać wzrost cen energii i gazu. Pozytywny zaś impuls w ubiegłym miesiącu dał rynek paliw.

- Nasza prognoza opiera się ona na szacunku spadku cen żywności o 1,5 proc. m/m, przy założeniu znacznego (ok. 15,0 proc. m/m) spadku cen owoców w warunkach klęski urodzaju (spadek hurtowych cen jabłek o ok. 50 proc. m/m) oraz spadku cen w transporcie o ponad 1,0 proc. - efekt spadku cen paliw o ponad 2,0 proc. m/m i promocji cenowych na zakup nowych samochodów. W kierunku wzrostu wskaźnika rocznego CPI oddziaływać będzie statystyczny efekt skokowego spadku inflacji sprzed roku oraz kontynuacja wzrostu cen tytoniu, czyli opóźnionego efektu podwyżki akcyzy na początku roku, a także stopniowy wzrost cen w poszczególnych kategoriach usług - wylicza główny ekonomista banku PKO BP Łukasz Tarnawa.

Z jego zdaniem zgadzają się pozostali eksperci ankietowani przez ISB, dodając także kolejne czynniki wpływające na rosnące ceny. Dostrzegają także sektory, gdzie ceny spadają i ograniczają dynamikę wskaźnika CPI.

- Wzrost inflacji w stosunku do poprzedniego miesiąca wynika przede wszystkim z efektu bazowego związanego z odnotowanymi w danych GUS znacznymi obniżkami cen towarów i usług związanych łącznością oraz rekreacją i kulturą w sierpniu ubiegłego roku. Niemniej jednak, po wyłączeniu tegoż efektu, procesy cenowe kształtowały się optymistycznie - dodał analityk Banku BGŻ Wojciech Matysiak.

Według jego szacunków, bardziej niż przed rokiem spadły ceny żywności, głównie wskutek niższej dynamiki cen mleka, serów, jaj, olejów i tłuszczów. Odnotowano również większy niż rok temu spadek cen paliw. Obniżki cen dotyczyły również sprzętu audiowizualnego, fotograficznego i informatycznego, a także samochodów w konsekwencji aprecjacji złotego w poprzednich miesiącach.

WIĘCEJ INFORMACJI

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (11 538) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.