Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Partner serwisu

partner serwisu
Biznes i technologie

Inflacja wzrosła do 3,3 proc. r/r w I, głównie z powodu podwyżki VAT

Inflacja konsumencka wyniosła 3,3 proc. r/r w styczniu, czyli o 0,2 pp więcej niż w lutym, uważają analitycy ankietowani przez agencję ISB. Według nich, największy negatywny wpływ na poziom wskaźnika CPI może mieć wzrost cen w kategoriach żywność oraz utrzymanie mieszkania, które najmocniej odczuły wzrost stawek podatku VAT. Pozytywnie natomiast zadziałało umocnienie złotego.

Czternastu uwzględnionych w ankiecie ISB ekonomistów oczekuje, że wskaźnik wzrostu cen i usług konsumpcyjnych (CPI) wyniósł w styczniu 3,3% r/r. Prognozy oscylują w wąskim przedziale między 3,1% a 3,5%, przy średniej na poziomie 3,32%. Resort gospodarki szacuje styczniowy poziom wskaźnika inflacji na 3,1%. Natomiast ministerstwo finansów od stycznia 2011 r. zrezygnowało z publikacji comiesięcznej prognozy wskaźnika CPI.

Podstawowym czynnikiem działającym na ceny w styczniu były pierwsze, ale bardzo silne podwyżki cen żywności, napojów oraz kosztów utrzymania mieszkania, głównie ze względu na nośniki energii. Głównym czynnikiem odpowiedzialnym za tę tendencję była podwyżka podatku VAT od początku bieżącego roku. Zgodnie z obawami, podwyżki cen związane ze wzrostem obciążenia podatkowego były jednym, ale pojawiły się także niczym nie uzasadnione podwyżki w kategoriach, gdzie VAT nawet spadł, czyli w żywności nieprzetworzonej.

Impulsem do dodatkowych podwyżek cen były spore podwyżki cen ropy na światowych giełdach, wywołane zawirowaniami politycznymi w krajach Afryki północnej. To, oczywiście, przełożyło się na wzrost kosztów transportu, a więc automatycznie także na większość cen w gospodarce. Styczeń zaowocował umocnieniem złotego i ten czynnik zneutralizował nieco proinflacyjny impuls ze strony paliw.

Pozytywnie natomiast mocny złoty wpłynął na ceny artykułów importowanych, a więc - poza niewielką częścią asortymentu z kategorii żywność - przede wszystkim na elektronikę oraz sprzęt RTV/AGD. Potaniały także komponenty do produkcji niektórych wyrobów, ale w pełni ten efekt będzie odczuwalny jednak dopiero po dłuższym czasie.

Niezależnie jednak od wyniku stycznia, początek 2011 r. zapowiada się z punktu widzenia inflacji niezbyt komfortowo. Na pewno trend wzrostu wskaźnika CPI będzie kontynuowany, zarówno ze względu na podwyżkę podatków, ale także ubiegłoroczną bazę statystyczną. A to stawia w bardzo trudnym położeniu Radę Polityki Pieniężnej (RPP). Prawdopodobnie bowiem na marcowym posiedzeniu ponownie padnie wniosek o podwyżkę stóp procentowych, ale z drugiej strony „jastrzębie" mają nieco mniej argumentów niż ostatnio. Jak bowiem powiedziała w poniedziałek członek Rady Elżbieta Chojna-Duch niepokojący - poza inflacją - jest także wzrost bezrobocia i słabnąca produkcja przemysłowa. W efekcie, jej zdaniem, podwyżka stóp w marcu nie jest konieczna. O wszystkim jednak tradycyjnie projekcja inflacji, z którą władza pieniężna zapozna się już pod koniec lutego.

więcej informacji:

inflacja RSS ALERT    /    VAT RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.91.79.74
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

portale w grupie

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.