Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

ING Food & Retail Trends: Mimo Brexitu gospodarka Wielkiej Brytanii będzie rosnąć

  • Autor: Roman Wieczorkiewicz, portalspożywczy.pl
  • Data: 26-06-2018, 13:23
ING Food & Retail Trends: Mimo Brexitu gospodarka Wielkiej Brytanii będzie rosnąć
James Knightley, Chief International Economist ING NV /fot. PTWP

Podczas wydarzenia ING Food&Retail Trends, James Knightley, Chief International Economist ING NV omówil prezentację pt. „Brexit - szanse i zagrożenia dla polskich firm z sektora spożywczego”. Wskazał, że Brexit nie jest jeszcze do końca przesądzony. Nawet jeśli nastąpi, to gospodarka Wielkiej Brytanii będzie się intensywnie rozwijała.

W swojej prezentacji zauważył, że w globalnej gospodarce dzieje się całkiem dobrze. - Globalna gospodarka mknie do przodu. Wcześniej silnikiem globalnej gospodarki były Stany Zjednoczone, teraz jest to także Unia Europejska, która ma wspaniały wzrost, doże i coraz większe znaczenie ma również Azja i Ameryka Łacińska, która oczywiście ma swoje problemy, ale generalnie wygląda coraz lepiej – mówił James Knightley. - Poprawia się także sytuacja w Grecji i Hiszpanii. Gospodarka Niemiec, Holandii i USA wygląda wspaniale. Gospodarka Wielkiej Brytanii także ma się dobrze, to druga gospodarka w UE – podkreślił.

Zwrócił uwagę, że nie do końca wiadomo, jak dalej będzie z Brexitem. W pewnych obszarach jak chociażby lotnictwo czy przemysł farmaceutyczny wszystko funkcjonuje tak, jak wcześniej. Nadal jest pełna zgodność. W drugim obszarze działamy na zasadzie wzajemnego uznania norm prawnych – Wielka Brytania uznaje normy unijne i wzajemnie. - Wreszcie mamy totalną rozbieżność, czyli to co Wielka Brytania robi po swojemu nie zważając na normy unijne. Tu mamy pewną konsternację i nie wiadomo co o tym myśleć. Nie sądzę aby w krótkim czasie udało się nam osiągnąć porozumienie w tej materii i w związku z tym mamy okres przejściowy, co jest korzystne dla obu stron. W roku 2022 mamy wybory i może elektorat zmieni zdanie i nie będzie Brexitu. Z drugiej strony okres przejściowy nie może trwać wiecznie, mamy przecież ramy budżetowe – zauważył James Knightley.

Zwrócił uwagę, że Brexit może wywołać ogromne problemy logistyczne. - Większość naszej wymiany handlowej odbywa się przez morze – albo statkami albo przez eurotunel. Wyobraźmy sobie że ciężarówka zmierza na Ukrainę czy Turcji, czyli poza Unii Europejską. Jeżeli czas kontroli wydłuży się nawet tylko o 2 minuty, to będą ogromne korki na autostradach. Mamy wprawdzie przejściową umowę celną do 2021 roku. Mimo, że Brexit będzie miał miejsce w przyszłym roku, ale będzie się to wszystko przedłużało. Koszty mogą być także ogromne – mówił James Knightley. Jego zdaniem unia celna ma sens. - My wszystko musimy importować, z drugiej strony aż 70 proc. naszego eksportu trafia na rynek Unii Europejskiej. Jesteśmy skazani na eksport do UE i jestem przekonany, że jesteśmy również skazani na unię celną i swobodny przepływ towarów – podkreślił.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (16 838) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.