Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu partner portalu
Biznes i technologie

Innowacyjne produkty, inteligentne opakowania i robotyzacja szansą dla firm spożywczych

Nadchodzące spowolnienie gospodarcze to z jednej strony trudniejszy okres dla przedsiębiorstw, ale z drugiej strony czas wielu zmian, z których firmy mogą skorzystać. - Szansą dla firm przemysłu spożywczego jest poszukiwanie, kreowanie i wypełnianie nisz rynkowych w kategoriach innowacyjnych produktów np. produkcja żywności wysokiej jakości o specjalnych właściwościach prozdrowotnych, produkty dla zdrowego stylu życia i aktywnego starzenia się - mówi serwisowi portalspozywczy.pl dr Urszula Kłosiewicz-Górecka, starszy analityk w Zespole Foresightu Gospodarczego, Polski Instytut Ekonomiczny.

Innowacyjne produkty, inteligentne opakowania i robotyzacja szansą dla firm spożywczych
Urszula Kłosiewicz-Górecka, starszy analityk Polskiego Instytutu Ekonomicznego, fot. PTWP

- O sytuacji przemysłu spożywczego w Polsce w dużym stopniu zadecydują możliwości eksportu żywności. Spowolnienie gospodarcze może zaostrzyć - i tak już silną - konkurencję na międzynarodowych rynkach oraz spowodować nasilenie się protekcjonizmu państw. Przemysł spożywczy w Polsce musi liczyć się z pogorszeniem warunków eksportu żywności, w wyniku m. in. słabnącej dynamiki rozwoju gospodarki niemieckiej, będącej głównym partnerem handlowym Polski - mówi serwisowi portalspozywczy.pl dr Urszula Kłosiewicz-Górecka, starszy analityk w Zespole Foresightu Gospodarczego, Polski Instytut Ekonomiczny.

- Hamuje także gospodarka innych krajów strefy euro. Dla eksportu polskiej żywności niekorzystny jest mający nastąpić brexit. Niekorzystnie na wizerunek polskiej żywności wpłynął przypadek nieprawidłowości w uboju krów i uchybienia w przestrzeganiu standardów bezpieczeństwa żywności. Skutki dla eksportu polskiej żywności są obecnie trudne do oszacowania, ale mogą być wysokie i co gorsze – długotrwałe - dodaje.

- Z danych GUS wynika, że w grudniu 2018 r. pogorszył się wskaźnik ogólnego klimatu koniunktury w handlu detalicznym w Polsce. Wprawdzie bieżąca sprzedaż oceniana jest przez firmy korzystnie, ale stan zapasów towarów uznano za nadmierny, a to może zapowiadać spadek zamówień towarów u dostawców - mówi dr Urszula Kłosiewicz-Górecka.

- Pozytywne jest, że - według badania Grant Thornton - średnie i duże przedsiębiorstwa w Polsce zapowiadają zwiększenie inwestycji w 2019 r. w B+R, linie produkcyjne, maszyny, technologie IT oraz w nowe budynki. Inwestycje mogą złagodzić skutki spowolnienia gospodarczego, bowiem wzrost gospodarczy oparty na inwestycjach prywatnych firm to obiecujący kierunek rozwoju - tłumaczy.

Na co powinny zwracać uwagę firmy przemysłu spożywczego w czasie spowolnienia gospodarczego? - Zapowiadane inwestycje oraz doskonalenie kompetencji pracowników stwarzają szanse na innowacje w zakresie produktów, procesów przetwórczych, marketingu i struktur organizacyjnych w przemyśle spożywczym. Jest to istotne w sytuacji silnej konkurencji w międzynarodowym handlu artykułami żywnościowymi i wyczerpywania się przewag cenowo - kosztowych polskiej żywności oraz potrzeby promowania dobrego wizerunku polskiej żywności - wyjaśnia ekspertka.

więcej informacji:

Urszula Kłosiewicz-Górecka RSS ALERT    /    spowolnienie gospodarcze RSS ALERT    /    gospodarka RSS ALERT    /    przemysł spożywczy RSS ALERT    /    producenci żywności RSS ALERT    /    Polski Instytut Ekonomiczny RSS ALERT    /    PIE RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.145.38.157
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.