Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu
Biznes i technologie

Innowacyjność receptą na poprawę sytuacji małych firm

Mali przedsiębiorcy nie spodziewają się znaczącej poprawy swojej sytuacji w trwającym półroczu. Szanse na rozwój widzą przede wszystkim w inwestowaniu w rozbudowę oferty i bardziej innowacyjne sposoby działania. To wnioski z badania Instytutu Badań i Analiz OSB oraz portalu Firmy.net.

Firmy.net zaprezentował wnioski z czwartego badania polskich mikro- i małych firm w raporcie „Jak w Polsce prowadzi się własny biznes".

Optymistyczne rokowania sprzed pół roku nie sprawdziły się, obecnie przedsiębiorcy z dużą ostrożnością patrzą na trwające półrocze. Blisko połowa z nich (45 proc.) przewiduje, że sytuacja ogólna ich firm pozostanie bez zmian, wśród pozostałych przedsiębiorców nieznacznie częściej oczekiwana jest poprawa sytuacji niż pogorszenie.

Najwięcej optymizmu mają firmy z sektora usług i przemysłu. Gorsze nastroje panują wśród firm działających w handlu, rolnictwie i budownictwie, które częściej spodziewają się pogorszenia swojej sytuacji niż jej poprawy.

Ponad połowa przedsiębiorców (61,6 proc.) oczekuje, że w nadchodzącym półroczu utrzyma taki sam poziom cen. W grupie pozostałych przedsiębiorców częściej przewiduje się jednak ich obniżenie (21,6 proc.) niż wzrost (16,8 proc.).

Strategia walki ceną nie jest jednak dominującym pomysłem na poprawę swojej sytuacji na rynku wśród małych firm, tym bardziej, że nie przyniosła ona oczekiwanych efektów w poprzednim półroczu. Większość z przedsiębiorców stawia na innowacyjność, co obejmuje wprowadzanie nowych usług/produktów do oferty lub udoskonalenie obecnych (48,2 proc.), wykorzystanie nowych form promocji i reklamy (40,1 proc.), zastosowanie nowych metod produkcji (26,4 proc.), czy poszukiwanie nowych lokalizacji i rynków zbytu (25,7 proc.). Są to metody budowania konkurencyjności sprawdzone już w poprzednim półroczu przez firmy, który osiągnęły poprawę wskaźników.

Jednocześnie co trzeci przedsiębiorca uważa, że bez dodatkowych środków finansowych (dotacje, kredyty dla firm itp.) oraz bez obniżenia poziomu cen dzięki niższym kosztom nie będzie możliwa poprawa konkurencyjności w 2015 roku.

- Trudno się dziwić przedsiębiorcom, że stosunkowo mało optymistycznie patrzą w przyszłość. Z jednej strony mamy zagrożenia wynikające z tego, co się dzieje za naszą wschodnią granicą - zaostrzający się konflikt na Ukrainie i konsekwencje tych wydarzeń, czyli bardzo złe stosunki polityczno-gospodarcze z Rosją. Z drugiej strony wewnętrzne niepokoje i niezadowolenie poszczególnych grup pracowniczych w Polsce i mało konsekwentne, a tym samym kosztowne dla budżetu państwa, decyzje strony rządowej. Cieszyć się jednak należy z faktu, że przedsiębiorcy zmieniają swoje podejście do konkurowania na rynku - odejście od strategii walki cenowej na rzecz wzrostu innowacyjności swoich produktów czy usług, jest bardzo obiecujące w kontekście perspektywy finansowej 2014-2020, gdzie wiele środków finansowych dla przedsiębiorców będzie właśnie skierowanych na wzrost innowacyjności - mówi dr Dariusz Śledź z Instytutu Badań i Analiz, Grupa OSB.

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

innowacje RSS ALERT    /    innowacyjność gospodarki RSS ALERT    /    małe firmy RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.144.100.123
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

portale w grupie

subskrybuj portalspozywczy.pl

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku

Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze

portalspozywczy.pl w social media

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.