Inteligentne planowanie popytu w branży spożywczej
W branży, w której występuje ostra konkurencja, marże zysku są wyjątkowo niskie, sprzedaż dotyczy łatwo psujących się produktów, a działanie firm objęte jest regulacjami prawnymi, niezwykle istotne staje się stworzenie elastycznego łańcucha dostaw i zastosowanie inteligentnych metod planowania popytu. Czy łańcuch dostaw w przedsiębiorstwie jest przygotowany na to, co przyniesie przyszłość?

Istotą planowania popytu jest skuteczniejsze wprowadzanie produktów do obrotu. Należy wybrać właściwy produkt i zrobić to w odpowiednim miejscu i czasie, w odpowiedniej ilości. Dzięki planowaniu popytu przedsiębiorstwa mogą w systematyczny sposób zrealizować ten cel biznesowy, zyskując przy tym okazję do dodatkowego zwiększenia sprzedaży z wykorzystaniem danych historycznych.
Rozwiązanie ERP zapewniające widoczność elementów łańcucha dostaw i zawierające funkcje inteligentnego planowania popytu oraz kontroli jakości wnosi wartość dodaną do działania każdej firmy. Wiele przedsiębiorstw już korzysta z opcji planowania popytu, jednak proces ten nie jest realizowany w optymalny sposób. Tradycyjne systemy ERP rozdzielają różne procesy zdefiniowane w ramach łańcucha dostaw, co oznacza, że nie zawsze da się uzyskać pełny obraz działań biznesowych. Istnieją jednak inne, innowacyjne rozwiązania ERP, które pozwalają uzyskać kompleksowy przegląd sytuacji i zarządzać całym łańcuchem.
Jak mówi Jaromir Paszek, Sales Manager w IFS Poland, istnieje sporo czynników kształtujących sposób planowania i prognozowania w branży rolno-spożywczej.
- Obejmuje ona producentów szerokiej kategorii produktów – od wyrobów o nawet kilkuletniej trwałości (sól, cukier, makarony, konserwy) po producentów soków jednodniowych i świeżych sałatek. Z tym aspektem wiążą się horyzonty planistyczne i prognozy. Rynek jest również w dużej mierze konserwatywny i zachowawczy, jeśli chodzi o zachowania klientów. Wszak jedzenie jest dla każdego z nas codzienną, powtarzalną i w dużej mierze nacechowaną nawykami czynnością. Sztuką staje się zatem zaprognozowanie sprzedaży oraz produkcji nowego, innowacyjnego wyrobu zmieniającego kulinarne upodobania konsumentów – podkreśla.
Zastosowanie proaktywnego podejścia do obsługi łańcucha dostaw sprawia, że można uniknąć wielu zaskakujących sytuacji, niedoborów towaru i niepotrzebnych wydatków. Rozwiązanie ERP, oferujące pełną obsługę funkcji inteligentnego planowania popytu, a także planowania produkcji i zaopatrzenia, umożliwia przedsiębiorstwom dokonanie przeglądu trendów rynkowych i danych historycznych. Na jego podstawie można przeprowadzić prognozowanie strategiczne i usprawnić procesy zamawiania, obsługi magazynowej i produkcji. Szczegółowa analiza i planowanie, zarówno krótkoterminowe, jak i długoterminowe, to najlepszy sposób dotrzymania kroku konkurencji.

Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.