Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu
Biznes i technologie

Jak chronić opakowanie produktu spożywczego?

- Kiedy myślimy o ochronie produktu spożywczego, tym, co nam przychodzi do głowy w pierwszej kolejności, jest oczywiście ochrona nazwy tego produktu. Trudno sobie wyobrazić, żeby jakikolwiek produkt mógł skutecznie funkcjonować w obrocie gospodarczym i zdobywać klientelę bez marki, która pozwala mu odróżnić się od konkurencji i zdobyć przewagę rynkową - mówi serwisowi www.portalspozywczy.pl dr Anna Sokołowska-Ławniczak, rzecznik patentowy, partner Traple Konarski Podrecki i Wspólnicy sp.j.

Jak chronić opakowanie produktu spożywczego?
dr Anna Sokołowska-Ławniczak, rzecznik patentowy, partner Traple Konarski Podrecki i Wspólnicy/ fot. materiały prasowe

Nazwę produktu możemy chronić, rejestrując ją jako znak towarowy. Już na tym etapie mamy jednak sporo możliwości do wyboru. Najpierw należy m.in. zdecydować, czy nazwa ma być chroniona wyłącznie na terenie Polski, czy również poza nią – ochrona może się rozciągać na całą Unię Europejską lub tylko na jej poszczególne kraje, a także na wybrane kraje na świecie.

- Tego rodzaju kwestie wymagają przemyślenia i dobrania odpowiedniej strategii oraz procedur zgłoszeniowych. Prawo krajowe, unijne oraz konwencje międzynarodowe umożliwiają uzyskiwanie ochrony poza granicami Polski i stwarzają odpowiednia ułatwienia dla zgłaszających - mówi dr Anna Sokołowska-Ławniczak.

Następna decyzja dotyczy tego, w jaki sposób nasza nazwa ma być chroniona. - Czy wyłącznie jako słowo, czy może również jako połączenie słowa z określoną grafiką (tzn. to, co potocznie nazywamy słowem „logo”)? Wybór odpowiedniego sposobu ochrony zależy od wielu czynników, m.in. odróżnialności i „siły” naszej nazwy. Im bardziej odróżniająca jest dana nazwa, tym większe jest prawdopodobieństwo uzyskania ochrony samego słowa (bez konieczności dodawania grafiki). Korzyści są niebagatelne: ochrona znaku słownego co do zasady jest silniejsza niż innych znaków (np. słowno-graficznych) - dodaje dr Anna Sokołowska-Ławniczak.

Gdy wiemy już, jak zabezpieczyć naszą nazwę, to czy na tym powinniśmy zakończyć ochronę naszego produktu spożywczego? Niekoniecznie. Należy w tym momencie zadać sobie następujące pytania:

·         Czy nasze opakowanie oprócz nazwy ma jakieś inne charakterystyczne elementy? (np. układ opakowania lub inne oznaczenia słowne lub słowno-graficzne, które będą odróżniać produkt)?

·         Czy produkt będzie dostępny w kilku wariantach i będzie w związku z tym miał kilka różnych etykiet?

·         Czy sama forma opakowania produktu (np. charakterystyczna butelka lub pudełko) będzie w jakiś sposób odróżniać go na rynku, czy może sam produkt będzie się wyróżniał kształtem lub fakturą (por. np. produkty Toblerone lub Toffifee)?

·         Czy z produktem będzie się wiązało charakterystyczne hasło reklamowe (np. „poczuj dziecięcą radość” albo „dodaje skrzydeł”)?

·         Czy reklamując ten produkt, będziemy się posługiwać charakterystycznym dżinglem, melodią lub filmikiem?

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.91.203.233
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

portale w grupie

subskrybuj portalspozywczy.pl

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku

Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.