Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Jak stworzyć firmę działającą globalnie?

  • wnp.pl
  • Autor: WNP.PL (ROMAN WIECZORKIEWICZ)
  • Data: 25-04-2015, 14:30
Jak stworzyć firmę działającą globalnie?
(fot. Fotolia)

Drugiego dnia VII Europejskiego Kongresu Gospodarczego przedstawiciele firm działających na całym świecie zastanawiali się jak stworzyć firmę działającą globalnie.

Zaproszeni prelegenci dyskusję rozpoczęli od próby zdefiniowania czym w ogóle jest firma globalna. Zdaniem Beaty Stelmach, prezes GE w Polsce i krajach nadbałtyckich, obecnie inaczej postrzega się firmę globalną niż jeszcze 100 lat temu. Jak przykład podała firmę CD Projekt, która stworzyła doskonałą grę Wiedźmin, która to jest znana na całym świecie. - Jeśli CD Projekt sprzedaje na całym świecie, ale siedzibę ma i produkuje w Polsce, to czy to jest firma globalna? Moim zdaniem nie. Tak jak globalny nie jest LOT, mimo że ma połączenie na całym świecie. Globalną firmą jest natomiast DHL - mówiła Beata Stelmach.

Rafał Brzoska, prezes Grupy Integer.pl SA wymienił trzy główne ceny firm globalnych. Jego zdaniem jest to uzyskiwanie 1/3 przychodów z zagranicy, silny, rozpoznawalny brand oraz fizyczna obecność brandu na wielu rynkach. Z kolei Wojciech Wolny, prezes LGBS Polska zwrócił uwagę, że obecnie nie trzeba produkować w danym kraju aby być tam obecnym. - Dziś bardzo łatwo zostać eksporterem. Mamy ogromną łatwość komunikowania się, wiele rzeczy można zrobić zdalnie - mówił prezes Wolny.

Jednak zdaniem Beaty Stelmach sprzedaż na rynki zagraniczne to jeszcze nie świadczy, że jakaś firma jest globalna. - W dobie internetu świat nie ma granic. To, że jakieś przedsiębiorstwo działa ponadnarodowo, nie oznacza, że działa globalnie. Firma globalna wszystko ma wystandaryzowane.

Ujednolica się sieć sprzedaży, produkcji, wszystkie procesy. Inaczej postrzega się firmę, która produkuje lokalnie, a tylko sprzedaje za granicą - uważa prezes GE. Podobną opinię ma Marcin Beme, prezes Audioteka SA. - Zdobywamy kraj po kraju, język po języku. Nasze audiobooki są sprzedawane w 9 językach w 23 krajach, ale ponad 40 proc. naszych przychodów nadal jest generowanych w Polsce. Jesteśmy multilokalni, ale jeszcze nie globalni - mówi prezes Beme.

Zdaniem Macieja Końskiego, dyrektora naczelnego Centrum Analiz Strategicznych i Baz Zasobowych KGHM Polska Miedź, wyjście na nowe rynki to zupełnie nowe wyzwania. - Po przejęciu dokonanym w Chile, teraz działamy w 4 strefach czasowych, istnieje ogromna bariera kulturowa. Multikulturowość firmy to wielkie wyzwanie, ale także szansa na dyfuzję wiedzy. Wszyscy bardzo dużo uczymy się od siebie nawzajem. Organizujemy coroczne spotkania dla Top100 menadżerów z naszej firmy. Spotykają się i przez tydzień rozmawiają. To tytaniczna praca - mówi dyrektor Koński. Kwestię barier kulturowych zaznaczył także Krzysztof Kuliński, prezes Research & Engineering Center.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNER SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (19 889) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 263)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH