Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Jaki dress code w firmie?

  • Autor: portalspożywczy.pl/izabela.kielczyk.pl
  • Data: 19-09-2011, 14:38

Jednym z większych zaskoczeń minionych wakacji było wprowadzenie dress code'u przez bank PKO BP. Nie dość, że latem, gdy biurowa elegancja obowiązuje w ograniczonym zakresie, to - jak się wydaje - o parę lat za późno. Na Zachodzie bowiem odchodzi się już od korporacyjnych mundurków. Czy słusznie?

W siedzibie Google nikogo nie dziwi, że pracownik przychodzi do biura w koszulce z Che Guevarą, a na biurku ma akwarium z rybką i zdjęcie narzeczonej. To właśnie internetowy gigant jako pierwszy stwierdził, że ludzie pracują z większym zapałem, gdy w firmie mogą wyglądać i czuć się jak w domu. Rzecz jasna, łatwo wprowadzić takie zasady tam, gdzie pracownik nie ma kontaktu z klientami. W innym przypadku jakiś szczątkowy dress code obowiązywać musi.

- Był taki czas, kiedy firmy spisywały absurdalne zasady w stylu: jeśli koszula, to niebieska, jeśli garnitur, to szary albo czarny. Dziś od tego odchodzą, pozwalając pracownikom np. samodzielnie dobierać kolory. Nie oznacza to jednak, że nie obowiązują podstawowe zasady schludnego i eleganckiego wyglądu - mówi Izabela Kielczyk, psycholog biznesu, coach. - Tym bardziej, że to, co pracownik może odbierać jako nadmierną kontrolę swojego wizerunku, w rzeczywistości działa na jego korzyść. Sama miałam do czynienia z panią prezes, która do pracy przychodziła w mini i kabaretkach, a potem się skarżyła, że nie jest traktowana poważnie.

Może to właśnie obawy przed taką swobodą ubioru popychają niektórych pracodawców do wprowadzania dress code'u według „starej szkoły". Pracownicy PKO BP zostali poinstruowani, że mają nosić „kolory władzy": czarny, granatowy, ciemny brąz. Plus: muszą wyglądać schludnie (jedna z pracownic narzekała na łamach Gazety Wyborczej: „Bank traktuje mnie jak niepełnosprawnego umysłowo. Nie rozumiem uwag o tym, że powinnam nie być potargana ani pognieciona"). - Wielu pracowników nie zna podstawowych zasad służbowego stroju. Z kolei ci, dla których nie są to nowe wiadomości, mogą czuć się dotknięci niektórymi regułami dress code'u.

Nie znaczy to, że w ogóle nie należy go wprowadzać, ale należy to zrobić umiejętnie. Np. zorganizować szkolenie pod hasłem: „Jak się nie ubierać", czyli wspomnieć o tym, że w pracy nie popisujemy się drogimi markami, nie podzwaniamy kilogramami biżuterii, a krótkie spódniczki i głębokie dekolty wyglądają po prostu nieprofesjonalnie - mówi Izabela Kielczyk. Zaznacza też, że o ile dress code w banku jest pożądany, o tyle są firmy, gdzie odrobina nieładu w ubiorze jest pożądana. Wewnętrzny, oddolny regulamin ubioru stworzyli informatycy czy pracownicy techniczni (koszule, swetry, znoszone dżinsy), którym musi być wygodnie i którzy od czasu do czasu po prostu się w pracy brudzą.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNER SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (21 904) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 271)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH