Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Jakie polskie sektory branży rolno-spożywczej mogą najbardziej ucierpieć przez Brexit?

  • Autor: BW; www.portalspozywczy.pl
  • Data: 19-07-2016, 12:48
Jakie polskie sektory branży rolno-spożywczej mogą najbardziej ucierpieć przez Brexit?
Marta Skrzypczyk, koordynator analityków agrobiznesu w departamencie agrobiznesu Banku Zachodniego WBK/fot.żelaznastudio

- Przez wyjście Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej najbardziej mogą ucierpieć te sektory branży rolno-spożywczej o największej ekspozycji na rynek brytyjski  - mówi serwisowi portalspozywczy.pl Marta Skrzypczyk, koordynator analityków agrobiznesu w departamencie agrobiznesu Banku Zachodniego WBK. Wymienia mięso, słodycze i warzywa.

- Branże o największej ekspozycji na rynek brytyjski to: przetwórstwo mięsa (w 2015 r. 22 proc. eksportu przetworów mięsnych trafiło do Wlk. Brytanii), produkcja czekolady i wyrobów czekoladowych (21 proc. naszej sprzedaży zagranicznej) oraz warzywa (11 proc.) – mówi Marta Skrzypczyk, koordynator analityków agrobiznesu w departamencie agrobiznesu Banku Zachodniego WBK.

 - Stąd też właśnie te sektory mogą ucierpieć w największym stopniu w wyniku ograniczeń w handlu, zwłaszcza, że znalezienie nowych rynków nie byłoby takie łatwe, biorąc pod uwagę możliwość spowolnienia w całej Unii Europejskiej – dodaje.

Czego w tej sytuacji mogą obawiać się polscy przedsiębiorcy z branży rolno-spożywczej?

- Nowe procedury, dokumentacja, wzrost znaczenia krajów pozaunijnych jako dostawców żywności do Wielkiej Brytanii (konkurencyjnych cenowo, szczególnie w sytuacji nałożenia ceł na żywność pochodzącą z UE), zawirowania na rynku walutowym, spowolnienie wzrostu w UE, która jest naszym największym odbiorcą żywności – mówi Marta Skrzypczyk, koordynator analityków agrobiznesu w Departamencie Agrobiznesu Banku Zachodniego WBK.

Dodaje, że w latach 2010-2015 wartość polskiego eksportu żywności do Wielkiej Brytanii podwoiła się – z 943,5 mln euro do 1.998,3 mln euro, a udział tego rynku w całym eksporcie rolno-spożywczym wzrósł z niespełna 7 proc. do ponad 8 proc. Największe zmiany odnotowano w przypadku tytoniu – ponad 4-krotny wzrost, choć rosły właściwie wszystkie kategorie produktowe.

Marta Skrzypczyk mówi też, że najważniejsze grupy towarowe w tym eksporcie to mięso i przetwory mięsne – w tym głównie drobiowe (36-proc. udział w 2015 r.), czekolada i wyroby czekoladowe (15-roc.), wyroby zbożowe (7-proc.) oraz warzywa (6-proc.).

W referendum 23 czerwca niemal 52 proc. Brytyjczyków (17,4 mln) opowiedziało się za wyjściem Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej, a za jej pozostaniem w UE 48 proc. (16,1 mln) przy frekwencji ponad 72 proc. Większość polityków uznała, że wybór ten trzeba uszanować, jednak część z tych Brytyjczyków, którzy głosowali za pozostaniem w UE, z trudem się z tym godzi. 9 lipca brytyjski rząd formalnie odrzucił internetową petycję podpisaną przez 4,1 mln osób domagających się ponownego referendum w sprawie członkostwa Wielkiej Brytanii w Unii Europejskiej.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (14 915) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.