Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu
Biznes i technologie

Japonia – perspektywiczny rynek dla polskich producentów żywności (obszerny wywiad)

Strona 4 z 8


Autor: Olimpia Wolf, portalspozywczy.pl
Data: 25-09-2017, 09:44

Uważam, że umowa handlowa między UE a Japonią jest bardzo ważna dla polskich producentów żywności – na pewno będzie im dużo łatwiej handlować i promować swoje produkty spożywcze, ponieważ będzie się to odbywać pod sztandarem UE. Ponadto Japończycy uznają certyfikaty chronionego oznaczenia geograficznego, które są dowodem na wyrób spożywczy wysokiej jakości. Kraje Unii Europejskiej mają tego typu produkty, np. ser Parmezan czy francuski szampan.

Polska również ma produkty legitymujące się certyfikatami, które zapewniają szczególną ochronę i promocję. Jestem przekonana, że nasz oscypek oraz wyroby czekoladowe będą mogły konkurować z produktami innych krajów europejskich. Uważam więc, że mamy szerokie pole do współpracy handlowej z Japonią. Zwłaszcza, że Ministerstwo Rozwoju  wprowadza programy promocji polskich produktów. 

Programy promocji na rynkach perspektywicznych dotyczą obecnie Algierii, Indii, Iranu, Meksyku i Wietnamu. Może w związku z umową UE-Japonia resort rozwoju dopisze ten kraj do listy?

Zależy to również od nacisku polskich producentów żywności. To nie jest tak, że urzędnicy sami decydują. Tego typu ustalenia podejmuje się wspólnie z producentami. Przykładowo, jeśli jedno z dużych i liczących się stowarzyszeń producentów przekona urzędników z ministerstwa, że z punktu widzenia rozwoju eksportu tych producentów rynek japoński jest ważny, to jestem przekonana, że Japonia też znajdzie się na liście krajów objętych programem promocji.

Dotychczas ten kraj był dla nas dość marginesowy, jeśli chodzi o eksport. Według danych z 2015 roku, eksport Polski do Japonii wyniósł 514 mln euro, a import 2,38 mld euro. Widać, że mamy zdecydowanie ujemny bilans i trzeba zrobić wszystko, żeby skorzystać z tej umowy i to zmienić. Obecnie są ogromne szanse na wzrost. Eksperci wyliczyli, że dzięki umowie handlowej UE-Japonia, wartość polskiego eksportu do Japonii może wzrosnąć nawet o 2-3 mld euro. 

Które sektory spożywcze w Polsce mogą najbardziej skorzystać na zniesieniu ceł?

Cła mają być zniesione na prawie wszystkie produkty, więc pozostaje tylko ustalić, które produkty z Polski mają dobrą jakość i nadają się na eksport do Japonii. Jeśli polska firma przebiła się do Japonii z eksportem owoców morza – co raczej nie jest polską specjalnością – to tym bardziej możemy myśleć o eksporcie produktów, z których Polska jest znana i są one wysokiej jakości.

więcej informacji:

Japonia RSS ALERT    /    umowa handlowa UE-Japonia RSS ALERT    /    Henryka Bochniarz RSS ALERT    /    Konfederacja Lewiatan RSS ALERT    /    handel międzynarodowy RSS ALERT    /    producenci żywności RSS ALERT    /    eksport RSS ALERT    /    eksport produktów spożywczych RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 34.238.189.171
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.