Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Jedna czwarta firm rodzinnych obawia się nowych graczy na rynku

  • Autor: PAP
  • Data: 17-07-2017, 14:44
Jedna czwarta firm rodzinnych obawia się nowych graczy na rynku
fot. shutterstock

Jedna czwarta firm rodzinnych z regionu Europy, w tym z Polski, a także Bliskiego Wschodu i Afryki spodziewa się, że straci udział w rynku na rzecz nowych graczy - wskazują autorzy raportu firmy doradczej Deloitte.

Jak wynika z raportu "NextGen 2017. Prowadzenie rodzinnej firmy w nieprzewidywalnym środowisku przełomowych zmian", przygotowanego przez Deloitte, prawie połowa firm rodzinnych doświadczyła przełomowych zmian na rynku, a 47 proc. spodziewa się, że pojawią się one w najbliższych 3-5 latach. Jedna czwarta respondentów spodziewa się, że straci w ich wyniku udziały w rynku na rzecz nowych graczy.

Przyczyną przełomowych zmian są, jak wskazano w raporcie, zmieniające się preferencje konsumentów (61 proc.), zmiany ekonomiczne (63 proc.) i technologiczne (54 proc.). Na transformację w firmach rodzinnych lepiej przygotowani czują się "sukcesorzy niż ich poprzednicy" - wskazano w badaniu.

Jak pokazuje badanie, większość firm rodzinnych przygotowuje się do ewentualnych zmian. 63 proc. respondentów przyznało, że uwzględnia taki "przełom" w swoich planach strategicznych. Nie przygotowuje się do tego 27 proc. badanych firm, a 10 proc. przedsiębiorstw nie ma nawet planu strategicznego na wypadek zmian.

"Po części jest to problem pokoleniowy. Liderzy starszej daty na ogół rzadziej uwzględniają przełom w swoim planie strategicznym. Są oni często założycielami, którzy bardzo ryzykowali, aby osiągnąć obecną pozycję. I chociaż nie jest prawdą, że planowanie strategiczne nie miało znaczenia przy budowaniu ich działalności, jednak było ono prowadzone "ad hoc", gdy pojawiły się konkretne możliwości. Potrzeba formalnego planowania swoich działań z wyprzedzeniem jest przez liderów ze starszego pokolenia często uważana za niepotrzebną" - wyjaśnił, cytowany w komunikacie, Adam Chróścielewski z Deloitte.

Z badania wynika, że ponad 80 proc. respondentów uważa, że kultura firmy rodzinnej zachęca do innowacji i sprzyja powstawaniu nowych pomysłów. Zdaniem ok. 86 proc. zmiany oznaczają nowe możliwości i są ważną częścią ich planów strategicznych.

Ponadto, 84 proc. respondentów zgodziło się z poglądem, że firmy rodzinne są w stanie dostosowywać się do rynku i się zmieniać. Taki sam odsetek badanych wskazał, że ma jasną wizję kierunku rozwoju swoich branż, rynków i przedsiębiorstw w perspektywie najbliższych 5-10 lat.

W opinii ankietowanych firmy rodzinne cechuje m.in. elastyczność i umiejętność szybkiego podejmowania decyzji. Jak podkreślono w raporcie, firmy te potrafią skoncentrować się na realizacji długoterminowych celów, co pomaga im unikać wielu biznesowych błędów. Także wartości rodzinne są pozytywnymi czynnikami, które pomagają firmom rodzinnym utrzymać się na rynku i przetrwać wiele trudnych momentów.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (15 294) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.