Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Już 40 tys. polskich przedsiębiorstw eksportuje do Niemiec

  • Autor: PAP
  • Data: 30-11-2017, 14:31
Już 40 tys. polskich przedsiębiorstw eksportuje do Niemiec
Fot. Shutterstock

Już 40 tys. polskich przedsiębiorstw eksportuje do Niemiec ok. sześć tysięcy grup produktów. Wartość eksportu przekroczyła 50 mld euro - powiedziała w czwartek wiceminister rozwoju Andżelika Możdżanowska w Niemieckiej Izbie Przemysłowo-Handlowej (AHK Polska) podczas konferencji "Polskie firmy na rynku niemieckim".

"Szczególnie obiecującym z punktu widzenia ekspansji polskich firm obszarem współpracy jest rozwój niskoemisyjnego transportu publicznego spowodowany energetyczną transformacją gospodarki oraz miast niemieckich" - wskazała wiceszefowa resortu rozwoju, pełnomocnik rządu ds. małych i średnich przedsiębiorstw podczas spotkania w Warszawie.

Z kolei najbardziej perspektywicznymi sektorami współpracy są, w ocenie Możdżanowskiej, m.in. usługi IT, bio-żywność, bio-technologie, akcesoria samochodowe, meble, kosmetyki, ale też gry komputerowe czy e-mobilność. Jak podkreśliła, w ramch Grupy PFR "której oferta w zakresie pakietów finansowania eksportu wyniesie łącznie ok. 60 mld zł" będzie prowadzona "kompleksowa obsługa finansowa małych i średnich firm, które mają "niewykorzystany potencjał do internacjonalizacji swych działań na rynkach zagraniczych".

Jak zaznaczyła Możdżanowska, według danych za 2016 r. niemiecki rynek był odbiorcą 27 proc. polskiego eksportu. "Polski eksport do Niemiec zwiększył się w tym okresie o ponad 3 proc. osiągając wartość ponad 50 mld euro" - wskazała wiceszefowa resortu rozwoju, pełnomocnik rządu ds. małych i średnich przedsiębiorstw podczas spotkania w Warszawie. Dodała, że Polska odnotowała też dodatnie saldo w wymianie handlowej z Niemcami, które w 2016 r. zamknęło się kwotą ok. 8,4 mld euro.

Według danych MR, wartość polskiego eksportu do Niemiec wzrosła z 35,6 mld euro w 2011 r. do ponad 50 mld euro w roku 2016., natomiast import zwiększył się w tym okresie z ok. 34 mld euro do ponad 42 mld euro. Obroty handlowe między naszymi krajami wzrosły z blisko 70 mld euro w 2011 r. do ok. 92,7 mld euro.

Wiceminister rozwoju zwróciła też uwagę na rosnący poziom inwestycji polskich firm w Niemczech. "Ich dotychczasowa łączna wartość zamknęła się w 2016 r. kwotą ok. 1,7 mld euro, co uplasowało Republikę Federalną na szóstym miejscu wśród odbiorców polskich bezpośrednich inwestycji zagranicznych" - podkreśliła. Dodała, że wśród największych polskich inwestycji zrealizowanych w 2017 r. można wymienić m.in. otwarcie przez firmę Boryszew w Prenzlau fabryki z linią produkcyjną do galwanizacji elementów tworzyw sztucznych. "Wartość inwestycji wyniosła 22 mln euro" - zaznaczyła.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNER SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze



POLECAMY W SERWISACH