Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Każda firma musi pilnować swoich należności

  • Autor: Roman Wieczorkiewicz, portalspozywczy.pl
  • Data: 26-03-2010, 15:46
Każda firma musi pilnować swoich należności

Istotne jest, aby firma wypracowała własny system sprawdzania i monitorowania kontrahentów. I nie należy tego rozważać jedynie w aspekcie skomplikowanych i drogich systemów informatycznych wspomagających zarządzanie należnościami - powiedziała serwisowi portalspożywczy.pl Agnieszka Żółtowska, główny specjalista Biura Marketingu i Rozwoju Produktów KUKE S.A.

Najważniejsze to stworzenie właściwej dla działalności danego przedsiębiorstwa wewnętrznej procedury ustalania jego bezpiecznego zaangażowania w stosunku do poszczególnych klientów, zgodnych z ich możliwościami sprzedażowymi i płatniczymi (np. maksymalna wysokość limitów kredytowych, czyli otwartych faktur dla danego kontrahenta, maksymalny dopuszczalny termin odroczenia płatności, dopuszczalny wolumen sprzedaży itp.)

Ważne jest także obserwowanie kontrahentów swojego odbiorcy, gdyż ich standing finansowy będzie miał bezpośredni wpływ na jego możliwości płatnicze względem swoich dostawców. Niemniej istotna będzie znajomość struktury sprzedaży naszego partnera: czy jest skoncentrowana na kilku zaledwie klientach, czy całkowicie rozproszona, oparta na jednej branży, czy wielobranżowa, skierowana na rynek krajowy, czy również zagraniczny itp. Mocne uzależnianie się firmy od jednego partnera lub jednego rynku, zwłaszcza zagranicznego jest bardzo ryzykowne.

Znajomość swoich kontrahentów z pewnością ograniczy ryzyko nieudanej współpracy. Poprzez stały z nimi kontakt, regularne rozmowy, budowanie dobrych relacji, poznawanie ich planów rozwojowych przedsiębiorstwo uzyskuje cenne informacje o swoim odbiorcy. Wiele danych mogą też dostarczyć tak powszechne już w Polsce wywiadownie gospodarcze.

Na dalszym etapie współpracy z odbiorcą należy pamiętać o prawidłowym i zgodnym z obowiązującymi przepisami (czy to w kraju, czy za granicą) dokumentowaniu sprzedaży, warunkującym skuteczność ewentualnego dochodzenia swoich należności.

Dobrym zwyczajem w zakresie prewencji płatniczej jest prowadzenie ścisłego monitoringu spłaty należności i telefoniczne przypominanie o terminie zapłaty. Zdarza się, że przedsiębiorcy, w okresach trudniejszych negocjują plany spłaty należności, tzw. plany naprawcze, proponując na przykład nowe, dłuższe terminy płatności od pierwotnie ustalonego na fakturze. Z naszych doświadczeń wynika jednak, że po upływie tego okresu na ogół kłopoty ze ściągalnością należności się pogłębiają.

Dodatkowo dobry efekt przyniesie opracowanie szczegółowych zasad postępowania w przypadku braku płatności. Zasady te powinny być dostosowane do specyfiki działania każdego przedsiębiorstwa, branży, kraju sprzedaży lub rodzaju kontrahenta i korzystać przy tym ze sprawdzonych wzorców postępowania na danym rynku. Współpraca z wyspecjalizowanymi firmami windykacyjnymi z pewnością poprawi bilans odzyskiwanych należności, chociaż w tym przypadku należy się liczyć z kosztami.

Podobał się artykuł? Podziel się!

WIĘCEJ INFORMACJI

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNER SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (22 394) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 271)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH