Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

KE: "Nowy Ład" wzmocni prawa konsumentów wobec firm

  • Autor: PAP
  • Data: 11-04-2018, 16:51

KE zaproponowała w środę nowe przepisy, których celem jest wzmocnienie praw konsumentów wobec firm. Bruksela chce m.in. umożliwiać dochodzenie rekompensat zbiorowych od przedsiębiorstw. To pokłosie afery Volkswagena, która pokazała słabość rozwiązań w UE.

"Tak jak obiecaliśmy na początku tego mandatu, wyposażymy konsumentów w instrumenty, żeby lepiej mogli stawiać czoło współczesnym wyzwaniom" - powiedziała na konferencji prasowej w Brukseli unijna komisarz ds. sprawiedliwości i praw konsumentów Vera Jourova.

Jednym z elementów pakietu Komisji, przedstawianego przez nią jako "Nowy Ład" dla konsumentów, ma być nowelizacja dyrektywy dotyczącej nieuczciwych praktyk handlowych. Celem zmiany ma być "jednoznaczne wskazanie", że organy krajowe mogą zajmować się problemem wprowadzających w błąd praktyk handlowych, takich jak sprzedaż i marketing produktów jako identycznych w kilku krajach UE, jeśli ich skład, czy cechy są od siebie "znacząco różne".

Sprawa podwójnej jakości żywności i innych produktów wywołuje szczególnie mocne zainteresowanie w Czechach i na Słowacji, a także w innych państwach Europy Środkowo-Wschodniej. W październiku ubiegłego roku w Bratysławie rozmawiali na ten temat przemierzy państw Grupy Wyszehradzkiej. Komisja do tej pory ograniczała się do wytycznych dla stolic, by te lepiej radziły sobie z tym zjawiskiem. Nowe prawo z wprowadzeniem określenia "znacząco różnych" produktów pod tą samą nazwą może zmienić zachowanie korporacji.

Głównym elementem "Nowego Ładu" dla konsumentów będą jednak rozwiązania wprowadzające skuteczne sankcje za naruszenia unijnego prawa konsumenckiego. Obecnie unijne organy ochrony konsumentów nie mają dobrych narzędzi do nakładania sankcji za praktyki powodujące "masowe szkody", czyli sytuacje, które mają wpływ na dużą liczbę konsumentów w całej UE.

Przykładem unijnej bezsilności była sprawa oszukiwania przez Volkswagena przy pomiarach emisji spalin. Podczas gdy konsumenci w Stanach Zjednoczonych dostali od niemieckiego koncernu odszkodowania, ci europejscy nie. Skala afery była ogromna, tylko na polski rynek trafiło ok. 140 tys. pojazdów z systemem manipulującym poziom emisji tlenków azotu.

Unijny system ma się jednak różnić od tego amerykańskiego. Działania w imieniu grupy konsumentów mają być zamknięte dla firm prawniczych, tak aby tylko spełniające odpowiednie kryteria organizacje non-profit mogły występować o odszkodowania, czy naprawę szkody. Celem tego rozwiązania ma być unikanie nadużyć. KE chce, by dochodzeniem roszczeń, wymianą, czy naprawą w imieniu grupy konsumentów, którzy zostali pokrzywdzeni w wyniku nielegalnej praktyki handlowej zajmowały się np. organizacje konsumenckie.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (10 461) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane