Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

WPHI: Popyt na zywność w Chorwacji będzie rósł

  • Autor: portalspozywczy.pl, PB
  • Data: 18-09-2013, 11:38
Kierownik WPHI w Zagrzebiu: Chorwacja to
Fot. PTWP

Głównym motorem wzrostu Chorwacji jest turystyka. Ocenia się, że ten sektor będzie nadal bardzo dynamicznie się rozwijać. Zakładam też, że wzrost przemysłu turystycznego będzie łączyć się z zapotrzebowaniem na żywność. Dlatego musimy już teraz tworzyć w Chorwacji sieci dystrybutorów, nawiązywać kontakty, budować magazyny - mówi w rozmowie z serwisem portalspozywczy.pl Marek Łyżwa, Radca-Minister i Kierownik Wydziału Promocji Handlu i Inwestycji (WPHI) w Zagrzebiu.

- Chorwacja latem zwiększa się trzykrotnie, jeśli chodzi o liczbę osób przebywających w kraju. Dynamiczny wzrost liczby turystów powoduje, że latem w Chorwacji może być do 15 a nawet 20 mln ludzi. To powoduje, że Chorwacja staje się „małym wielkim krajem" - mówi Marek Łyżwa.

Jego zdaniem w tym roku wakacje w Chorwacji spędzi w sumie ponad 1 mln polskich turystów. To są konsumenci, którzy idą do sklepów, gdzie z kolei spotykają polskie produkty, takich marek jak: Vobro Brodnica, Solidarność, a także polskich spółdzielni mleczarskich, producentów soków, czy napojów energetycznych.

- Ocenia się, że sektor turystyczny będzie nadal bardzo dynamicznie się rozwijać. Zagospodarowanie wybrzeża przez infrastrukturę turystyczną (hotele, mariny, restauracje) wynosi w Chorwacji zaledwie około 15 proc., podczas gdy zagospodarowanie wybrzeża od Hiszpanii do Włoch przez Francję wynosi ponad 85 proc. Dużo infrastruktury turystycznej jest już przestarzała, tu widzę także możliwości dla polskich inwestorów - mówi Marek Łyżwa.

Podkreśla, że klimat inwestycyjny w Chorwacji był do tej pory trudny. Chorwacji niechętnie otwierali się na zewnątrz, bardzo promowali własne firmy, przez co ceny są tu wysokie, a konkurencja niska. - Z wejściem Chorwacji do UE to powoli się kończy, w tej chwili, wraz z otwarciem rynku i zniesieniem barier, dostęp do rynku jest łatwiejszy. Na przykład, największy import mleka i wyrobów mleczarskich był do tej pory z Bośni i Hercegowiny. Po wejściu do UE to się zamknęło, tu pojawia się luka, którą polskie firmy starają się wykorzystywać - mówi kierownik WPHI w Zagrzebiu.

- Jeśli chodzi o ślady konfliktu z lat 90-tych, to już nie widać żadnych konsekwencji tamtej wojny. Jest być może niechęć pomiędzy poszczególnymi narodami, ale nie widać jej na pierwszy rzut oka. Serbowie i Chorwaci przyjaźnią się, wspólnie pracują. Myślę, że te różnice zacierają się. Młode pokolenie jest nowoczesne, podobnie jak w Polsce i myśli o przyszłości. W starszym pokoleniu te elementy przeszłościowe jeszcze są, ale ten naród jest pragmatyczny i idzie do przodu - dodaje.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNER SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (23 182) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 270)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH