Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Komentarz: Duch przedsiębiorczości

  • Miesięcznik Kariera
  • Autor: Jacek Santorski, Magazyn Kariera
  • Data: 10-10-2008, 12:36
Komentarz: Duch przedsiębiorczości

Tej jesieni przepłynie przez Polskę fala wydarzeń związanych z przedsiębiorczością. Będą panele, konferencje, wywiady, artykuły, nowe tytuły prasowe. Martwimy się, że polska gospodarka jest tak mało innowacyjna, a absolwenci uczelni wolą "iść do pracy" niż zakładać firmy.

Pierwszą troskę - podzielam. Drugą - nie w pełni. Bo ducha przedsiębiorczości mogą też mieć menedżerowie, specjaliści, a nawet szeregowi pracownicy. Jeśli ktoś decyduje się prowadzić biznes - jest „entreprenerem". Jeśli staje się przedsiębiorczym pracownikiem - jest „intreprenerem", przedsiębiorcą wewnętrznym. Wiele nowych projektów idzie słabo, dlatego że zrekrutowani do nich ludzie są być może dobrymi fachowcami, ale brakuje im ducha przedsiębiorczości.

Po czym poznać osobę przedsiębiorczą? Po pierwsze jest twórcza lub umie wykorzystać twórcze pomysły. Jeśli dopasujesz do klucza do kół rurkę-nakładkę z lekkiego i twardego stopu, dzięki której bez wysiłku odkręcisz każde zapieczone samochodowe koło, jesteś twórczy. Jeśli zorganizujesz sprzedaż takich rurek - jesteś przedsiębiorczy. Odkryłeś „dźwignię biznesową", dzięki której ta dźwignia-rurka służy nie tylko jednej osobie, ale może być dostępna dla wielu, a ty pokierujesz tym tak, że inwestycja się zwróci, a nawet dobrze na tym zarobisz.

I to jest druga cecha przedsiębiorcy - i prowadzącego swój własny biznes, i „wewnętrznego" - myślenie w kategoriach: jak „zwróci się" ten wydatek? Jak sfinansujemy ten pomysł-wizję? Nawet dobry pracownik, nieobdarzony darem przedsiębiorczości zapyta jedynie - „jakim budżetem dysponujemy?" i wszystko wyda...

Spotkałem w życiu wielu milionerów. Tylko nieliczni bywają rozrzutni w życiu prywatnym. Żaden nie jest niefrasobliwy w interesach. Bardzo dokładnie monitorują koszty. Wiedzą, że konkurencja tylko czeka na ich wydatki na „rzeczy, których nie potrzebują, na które ich nie stać, poczynione po to, by zaimponować tym, których nie lubią" (tu nawiązuję do bardzo ciekawego artykułu z wrześniowego numeru „Kariery").
Prawdziwi przedsiębiorcy bywają bezwzględni. Są w stanie podziękować partnerowi biznesowemu lub pracownikowi, nawet gdy się stara i jest miły, jeśli „nie zarabia" na swoje stanowisko. Są w stanie przyznać się do własnego błędu - i skorygować strategię, choć ambicja podszeptuje: „wykaż jakoś, że to ty miałeś rację".

KOMENTARZE: (1)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • Piotr 07-10-2008, 09:19:
jeśli ktoś chce prowadzić własną firmę w branży spożywczej-pomogę fhpasja@wp.pl

Zobacz wszystkie komentarze (1)

PARTNER SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (21 472) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 270)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH