Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Kongres 590: przedsiębiorcy o barierach w rozwoju eksportu

  • Autor: PAP
  • Data: 17-11-2016, 16:56

O barierach polskich firm w eksporcie swoich produktów i oczekiwanej pomocy ze strony rządu mówili przedsiębiorcy na jednym z paneli rozpoczętego w czwartek w podrzeszowskiej Jasionce Kongresu 590.

Jednym z uczestników panelu "Jak odblokować rynki zagraniczne dla polskich producentów" był prezes firmy PESA Tomasz Zaboklicki. Jak mówił, każdy rząd próbował coś poprawić w kwestii wsparcia eksportu polskich firm. "Jednym wychodziło to lepiej, innym gorzej" - ocenił.

Prezes PESY zaznaczył, że eksport zaczyna się w Polsce, bo to w kraju firma musi zdobyć kapitał i doświadczenie potrzebne w eksporcie. Według niego polskim przedsiębiorcom trudno te dwa elementy zdobyć, bo "na cztery przetargi w Polsce, trzy są dedykowane". "Jeden przetarg jest uczciwy. Jeśli nie damy równych praw wszystkim podmiotom, wtedy trudno zdobyć doświadczenie i kapitał, i następnie wyjść na zewnątrz. Bo wówczas za granicą pytają: czemu chcecie funkcjonować u nas, skoro w waszym kraju was nie chcą" - mówił Zaboklicki.

O doświadczeniach eksportowych Ursusa mówił w trakcie panelu prezes tej firmy Karol Zarajczyk. W swoim wystąpieniu zaznaczył, że konkurentami dla Ursusa w Afryce są przedsiębiorstwa z Chin i Indii, które mogą zaoferować finansowanie zakupu ciągników z pomocą swoich rządów.

Zarajczyk podkreślił, że potrzebna jest koordynacja polityki zagranicznej w eksporcie. "Nie ma koordynacji resortowej. Widać to zwłaszcza w Afryce. Brakuje również strategii i deklaracji dotyczącej mobilności elektrycznej, co nas szczególnie interesuje" - mówił prezes Ursusa. Jego zdaniem polski rynek wewnętrzny jest znakomity, ale nie możemy na nim faworyzować firm zagranicznych.

Z kolei prezes Asseco Poland Adam Góral zwrócił uwagę, że państwo nie jest barierą w eksporcie. "Inicjatywa eksportowa musi zawsze wyjść od przedsiębiorcy. Musimy szukać pokornie własnej niszy. Polska musi polskiemu przedsiębiorcy dać szansę. Jeśli my im nie damy szansy, nikt im nie pomoże, bo Niemiec nie pomoże Polakowi, bo będzie martwił się o swojego rodaka" - dodał.

Według Górala państwo powinno przyciągać przedsiębiorców, a nie patrzeć na nich jak na wroga. Jego zdaniem do odniesienia sukcesu konieczna jest wiara w siebie i ciężka praca.

Paneliści byli zgodni, że konieczna jest promocja polskiej marki za granicą, żeby rodzime firmy miały łatwiejsze wejście na rynki zagraniczne jako partnerzy wiarygodni. 

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (11 538) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.