REKLAMA

Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

REKLAMA

Kontrole statków w polskich portach

  • Autor: PAP
  • Data: 25-09-2009, 18:17

Podniesienie wynagrodzeń marynarzy oraz m.in. zawarcie układu zbiorowego między armatorem a załogą jednego ze statków - to efekty kontroli przeprowadzonej w polskich portach przez inspektorów Międzynarodowej Federacji Transportowców.

REKLAMA

Kontrole prowadzone były od poniedziałku do piątku w ramach Międzynarodowego Bałtyckiego Tygodnia Akcji ITF w najważniejszych portach bałtyckich Polski, Danii, Estonii, Finlandii, Litwy, Łotwy, Niemiec, Norwegii, Polski, Rosji oraz Szwecji. W Polsce sprawdzono 35 statków zacumowanych w portach w Szczecinie, Świnoujściu i Gdyni. O ich wynikach poinformował w piątek krajowy koordynator Bałtyckiego Tygodnia Akcji ITF inspektor Adam Mazurkiewicz.

Mazurkiewicz wyjaśnił, że inspektorzy Federacji, w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości mogą skierować sprawę do miejscowego sądu pracy. To z kolei może spowodować zatrzymanie jednostki w porcie. Możliwa jest też odmowa obsługi statku przez dokerów.

Kontrolerzy Federacji sprawdzali m.in., czy załogi statków są zatrudnione na podstawie układów zbiorowych, regulujących m.in. wysokość wynagrodzeń, zasady zatrudnienia czy wymagane warunki socjalne akceptowanych przez Międzynarodową Federację Transportowców (International Transport Workers' Federation - ITF ).

"Warunki pracy i stan techniczny jednostek jest przyzwoity, ale zdarzały się wyjątki" - powiedział Mazurkiewicz. Podkreślił, że akcja dała wymierne efekty. "Udało nam się skłonić greckiego armatora do zawarcia układu zbiorowego z załogą statku +CM Jambos+. Armator jednostki nie miał podpisanego takiego układu z załogą a zatrudniani przez niego pracownicy, zwłaszcza marynarze z Birmy, byli skandalicznie nisko wynagradzani. Zarabiali po 600 dolarów miesięcznie, a stawka minimalna jest o tysiąc dolarów wyższa. Szczegóły układu negocjowane są teraz w Grecji" - wyjaśnił.

Inspektorzy przyczynili się ponadto do zatrudnienia kolejnego marynarza na niemieckim statku "Kormoran" oraz awansowania i podniesienia wynagrodzeń 2 kolejnym marynarzom na tej jednostce.

Wykryli też, że na greckim statku "Ice Queen" układem zbiorowym objęta była jedynie grecka część załogi, a 11 pracujących tam Filipińczyków miało znacznie zaniżone zarobki.

"Nakłaniamy armatora do podpisania układu z całą załogą, bo marynarze bez względu na narodowość muszą być tak samo traktowani" - powiedział Mazurkiewicz. "Armator waha się, ale ten statek regularnie zawija do portów w Polsce i Szwecji i jeśli właściciel nie zmieni postępowania, statek może zostać przez dokerów zbojkotowany w jednym z portów, tzn. dokerzy odmówią pracy przy załadunku czy rozładunku towarów, statek będzie stał w porcie a jego armator poniesie duże straty związane z przestojem jednostki" - dodał.

WIĘCEJ INFORMACJI

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNER SERWISU
REKLAMA

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


REKLAMA
Oferty pracy (12 382) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 331)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 663)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

REKLAMA

POLECAMY W SERWISACH