Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Krajobraz logistyczny Europy szybko się zmienia

  • Autor: portalspozywczy.pl/pr
  • Data: 28-05-2015, 19:23
Krajobraz logistyczny Europy szybko się zmienia
Fot. Shutterstock

Jak wskazują badania, kanały dystrybucji zmieniają kierunek z zachodu na wschód do krajów Europy Środkowo-Wschodniej. Przyczyniają się do tego między innymi coraz lepsza infrastruktura, wzrost handlu, popyt rynkowy, a także wzrastająca efektywność sieci dostaw. Zaobserwować można także przenoszenie produkcji z północy na południe. Powoduje to strukturalną zmianę w całym logistycznym krajobrazie Europy.

- Rolę w tej ewolucji odgrywają następujące czynniki: zbieżny kierunek zmian globalnych szlaków handlowych, nowa infrastruktura w Europie, dynamiczny rozwój handlu elektronicznego (e-handlu), rosnący popyt na rynku Europy Środkowo-Wschodniej oraz poprawa efektywności sieci dostaw. To jeszcze nie wszystko – zapotrzebowanie na przewozy multimodalne oraz energooszczędność transportu i sieci dostaw będą dalej przekształcać model dystrybucji centralnej, w znacznym stopniu wpływając na przyszły krajobraz logistyczny naszych miast oraz metropolii - mówi Damian Harrington, dyrektor regionalny ds. badań w Colliers International.

Przeprowadzona przez Colliers International analiza głównych europejskich portów dowodzi, że od 2010 roku w handlu nastąpiły istotne zmiany pod względem wolumenu przeładunku kontenerów TEU (kontener o pojemności 39 metrów sześciennych). Porty obsługujące północną Polskę oraz Niemcy znajdują się na pierwszych miejscach listy, co zwiększa popyt na logistykę przez północ Niemiec do Polski i głównych krajów Europy Środkowo-Wschodniej.

Ten przypadek wzrostu wyprzedza jedynie port Pireus w Atenach, gdzie odnotowano imponujące zwiększenie obrotów o 276 proc., stawiające go na równi z Felixstowe, głównym portem w Wlk. Brytanii. Wzrost handlu w Grecji, w Turcji oraz w Konstancy w Rumunii przyczynia się do zmiany szlaku logistycznego przez rejon Morza Śródziemnego w górę, przez Europę Wschodnią. Towarzyszy temu rozwój produkcji w południowo-wschodniej Europie spowodowany niskimi kosztami pracy, niskimi kosztami operacyjnymi, dostępem do wysoko wykwalifikowanych pracowników i większą siecią połączeń w skali pan-europejskiej i globalnej.

Pozostałe główne porty rozwijające się od 2010 roku to Marsylia, Genua i Algeciras, co wskazuje na dalszą zmianę kierunku handlu śródziemnomorskiego obsługującego Europę. W analogicznym okresie wolumeny TEU w tradycyjnych portach Morza Północnego – Hawrze, Antwerpii, Brugii i Rotterdamie pozostają na niezmienionym lub niższym poziomie. W Wlk. Brytanii, Londyn pozostaje ośrodkiem portowym o najwyższym wskaźniku wzrostu, podczas gdy w działalności portów Felixstowe, Southampton i Liverpool odnotowano spadek.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNER SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (23 190) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 270)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH