Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Krajobraz logistyczny Europy szybko się zmienia

  • Autor: portalspozywczy.pl/pr
  • Data: 28-05-2015, 19:23
Krajobraz logistyczny Europy szybko się zmienia
Fot. Shutterstock

Jak wskazują badania, kanały dystrybucji zmieniają kierunek z zachodu na wschód do krajów Europy Środkowo-Wschodniej. Przyczyniają się do tego między innymi coraz lepsza infrastruktura, wzrost handlu, popyt rynkowy, a także wzrastająca efektywność sieci dostaw. Zaobserwować można także przenoszenie produkcji z północy na południe. Powoduje to strukturalną zmianę w całym logistycznym krajobrazie Europy.

- Rolę w tej ewolucji odgrywają następujące czynniki: zbieżny kierunek zmian globalnych szlaków handlowych, nowa infrastruktura w Europie, dynamiczny rozwój handlu elektronicznego (e-handlu), rosnący popyt na rynku Europy Środkowo-Wschodniej oraz poprawa efektywności sieci dostaw. To jeszcze nie wszystko – zapotrzebowanie na przewozy multimodalne oraz energooszczędność transportu i sieci dostaw będą dalej przekształcać model dystrybucji centralnej, w znacznym stopniu wpływając na przyszły krajobraz logistyczny naszych miast oraz metropolii - mówi Damian Harrington, dyrektor regionalny ds. badań w Colliers International.

Przeprowadzona przez Colliers International analiza głównych europejskich portów dowodzi, że od 2010 roku w handlu nastąpiły istotne zmiany pod względem wolumenu przeładunku kontenerów TEU (kontener o pojemności 39 metrów sześciennych). Porty obsługujące północną Polskę oraz Niemcy znajdują się na pierwszych miejscach listy, co zwiększa popyt na logistykę przez północ Niemiec do Polski i głównych krajów Europy Środkowo-Wschodniej.

Ten przypadek wzrostu wyprzedza jedynie port Pireus w Atenach, gdzie odnotowano imponujące zwiększenie obrotów o 276 proc., stawiające go na równi z Felixstowe, głównym portem w Wlk. Brytanii. Wzrost handlu w Grecji, w Turcji oraz w Konstancy w Rumunii przyczynia się do zmiany szlaku logistycznego przez rejon Morza Śródziemnego w górę, przez Europę Wschodnią. Towarzyszy temu rozwój produkcji w południowo-wschodniej Europie spowodowany niskimi kosztami pracy, niskimi kosztami operacyjnymi, dostępem do wysoko wykwalifikowanych pracowników i większą siecią połączeń w skali pan-europejskiej i globalnej.

Pozostałe główne porty rozwijające się od 2010 roku to Marsylia, Genua i Algeciras, co wskazuje na dalszą zmianę kierunku handlu śródziemnomorskiego obsługującego Europę. W analogicznym okresie wolumeny TEU w tradycyjnych portach Morza Północnego – Hawrze, Antwerpii, Brugii i Rotterdamie pozostają na niezmienionym lub niższym poziomie. W Wlk. Brytanii, Londyn pozostaje ośrodkiem portowym o najwyższym wskaźniku wzrostu, podczas gdy w działalności portów Felixstowe, Southampton i Liverpool odnotowano spadek.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (16 181) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 263)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH