Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu
Biznes i technologie

Krajowe firmy rosną w siłę. Będą przekształcać się w konglomeraty

Polskie firmy spożywcze powoli zaczynają iść drogą, którą dawno temu przeszły podmioty uznawane przez nas dzisiaj za międzynarodowe koncerny. Coraz częściej będą przejmować i łączyć biznesy, wchodzić w zupełnie nowe kategorie produktów, ulegać transformacji w kierunku dużych grup ogólnospożywczych - konglomeratów. Nieprędko dogonią Unilever czy Nestle, ale przecież od czegoś muszą zacząć.

Krajowe firmy rosną w siłę. Będą przekształcać się w konglomeraty
Maspex może stać się pierwszą polską firmą spożywczą, którą uznamy za międzynarodowy konglomerat (fot. Maspex)

Autor: portalspozywczy.pl
Data: 12-05-2015, 15:14

W perspektywie światowej, tworzenie się konglomeratów, obejmujących w ramach jednej grupy spółki z różnych (nawet bardzo odległych) branż, nie jest absolutnie niczym nowym. Dzisiejszy Unilever powstał przykładowo z połączenia producenta mydła z producentem margaryny, który przez ostatnie 70 lat intensywnie dywersyfikował działalność, dokupując tylko w branży spożywczej m.in. producenta herbaty (Lipton), majonezu (Hellmann’s), przypraw i gotowych zup (Knorr) czy lodów (Ben & Jerry’s). W podobny sposób rozwinęły się koncerny Nestle, Kraft Foods, General Foods czy Mondelez International.

- W Polsce przez ostatnie 25 lat z jednej strony mogliśmy obserwować wchodzenie największych światowych graczy do kraju, najczęściej poprzez akwizycje i prywatyzacje, a z drugiej strony stopniowe tworzenie się spółek i grup kapitałowych z udziałem polskiego kapitału - mówi serwisowi portalspozywczy.pl Piotr Kuc, wiceprezes Augeo Ventures.

I dodaje: - Ostatnie lata to okres, kiedy wiele rynków w Polsce stopniowo osiąga swoją dojrzałość, a Polska gospodarka zaczyna powoli przechodzić z grupy krajów rozwijających się do grupy krajów rozwiniętych. Również krajowe podmioty z branży spożywczej zaczynają iść tą samą drogą, co inne firmy z USA i Europy Zachodniej sto i więcej lat wcześniej.

Głównym powodem zwiększania skali działalności i wchodzenia w nowe kategorie produktów jest oczywiście chęć zwiększania zysków. Przy wyborze nowych kierunków rozwoju, firmy zwykle kierują się poszukiwaniem synergii kosztowych lub przychodowych między obecną działalnością, a tą, w którą chciałyby wejść.

- Standardowo, po każdorazowym połączeniu, obniża się koszty związane z administracją, nie potrzeba bowiem duplikować działów księgowości, zakupów itd. Dodatkowo, obie spółki mogą korzystać z tych samych surowców przy produkcji, a dzięki połączeniu obniżyć koszty zakupu. Przykładowo, spółki, które po połączeniu utworzyły Unilever, konkurowały ze sobą o tłuszcze roślinne - tłumaczy Piotr Kuc.

Jak zauważa, dodatkowymi elementami synergii w grupie mogą być: wykorzystywanie produktów jednej spółki do produkcji w drugiej spółki (w taki sposób powstało Nestle) lub sprzedaż do tych samych klientów i możliwość współdzielenia kanałów dystrybucji oraz sił sprzedażowych.

Jakie firmy w Polsce mógłby jako pierwszy stworzyć międzynarodowy konglomerat na miarę tych, jakie znamy z krajów Zachodu? Wielu przedstawicieli branży spożywczej po cichu typuje, że takim podmiotem może być Maspex, który już teraz jest jednym z największych producentów żywności w Europie Środkowo-Wschodniej (obroty ponad 4 mld zł) i działa w całym szeregu kategorii spożywczych (soki i napoje, makarony i produkty zbożowe, słodycze, produkty instant, sosy, słodziki, witaminy i suplementy diety).

SPÓŁKI SEKTORA SPOŻYWCZEGO NA GPW

COLColian Holding SA

więcej informacji:

Maspex RSS ALERT    /    Hortex RSS ALERT    /    FoodCare RSS ALERT    /    Colian RSS ALERT    /    Piotr Kuc RSS ALERT    /    Augeo Ventures RSS ALERT    /    Marek Sypek RSS ALERT    /    Agros Nova RSS ALERT    /    największe polskie firmy spożywcze RSS ALERT    /    konglomeraty spożywcze RSS ALERT    /    Unilever RSS ALERT    /    Nestle RSS ALERT    /    soki RSS ALERT    /    napoje RSS ALERT    /    słodycze RSS ALERT    /    przekąski RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 18.205.109.82
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.