REKLAMA

Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

REKLAMA

Kryzys grecki wpływa na nastroje konsumenckie

  • Autor: portalspozywczy.pl/GfK
  • Data: 15-07-2015, 13:49
Kryzys grecki wpływa na nastroje konsumenckie
Grecki kryzys wpływa na nastroje konsumenckie w Unii Europejskiej. Fot. Shutterstock

Wskaźnik GfK Consumer Climate dla 28 państw członkowskich Unii Europejskiej wzrósł od marca o 1 punkt i wynosi obecnie 10,8 punktu. Kryzys w Grecji wpłynął jednak na nastroje europejskich konsumentów.

REKLAMA

Przeciągające się negocjacje między Grecją a jej wierzycielami wyraźnie wpłynęły na nastroje konsumenckie w większości państw europejskich w drugim kwartale tego roku. Istotną rolę odgrywa jednak także konflikt między Rosją a Ukrainą, zwłaszcza w państwach Europy Wschodniej.

W czasie sondażu,który przeprowadzono w pierwszych dwóch tygodniach czerwca, negocjacje między Grecją a jej wierzycielami stanęły na ostrzu noża. Dlatego w sondażu tym nie znalazł odzwierciedlenia tymczasowy punkt kulminacyjny – ostateczne niepowodzenie negocjacji, faktyczne bankructwo państwa, zamknięcie banków greckich oraz referendum. 

Zakłada się, że nastroje obywateli europejskich, głównie w państwach należących do unii walutowej, mogą się jeszcze bardziej pogorszyć przez okres letni. Dotyczy to w szczególności takich państw jak Niemcy, Włochy, Francja i Hiszpania, które albo spłacają większą część długów Grecji, albo też borykają się z trudną sytuacją gospodarczą. 

Rozwój oczekiwań dochodowych oraz skłonności do robienia zakupów różnią się między poszczególnymi krajami. Wpływy specyficzne dla danych krajów w drugim kwartale były silniejsze niż ewentualne skutki wyjścia Grecji z europejskiej unii walutowej. Niemniej jednak wskaźnik GfK Consumer Climate dotyczący UE-28 wzrósł od marca o 1 punkt i w drugim kwartale wyniósł 10,8 punktu.

 

W Polsce pogorszenie nastrojów 

Oczekiwania gospodarcze polskich konsumentów, w porównaniu do innych, są raczej ograniczone.

Kryzys w Grecji również mógł zaniepokoić polskich konsumentów, mimo że Polska nie należy do unii walutowej. Na nastroje panujące w Polsce mogą też wpływać nieustanne napięcia między Rosją a UE. W czerwcu poziom wskaźnika wyniósł 19,2 punktu, czyli niecałe 5 punktów więcej niż w marcu.

W kwietniu osiągnął on 25,6 punktu, co stanowiło najwyższy poziom od października 2008 roku.
Oczekiwania dochodowe z kwietnia na poziomie 26,2 punktu również są na najwyższym od dawna poziomie. To najwyższy poziom wskaźnika od marca 2010 roku. Obecnie wynosi on 16,4 punktu, co oznacza nieznaczny spadek o 1,5 punktu od marca.

W porównaniu do marca skłonność do dokonywania większych zakupów wzrosła w Polsce o 6,6 punktu do 9,1 punktu. Najwyższy poziom tego wskaźnika odnotowano przejściowo w kwietniu i wynosił on 22,5 punktu. Jest to najwyższa wartość od lutego 2011 roku.

Ustalenia GfK Consumer Climate Europe są wynikiem sondażu konsumenckiego prowadzonego we wszystkich krajach Unii Europejskiej z ramienia Komisji Europejskiej. Co miesiąc ankietowanych jest około 40 000 osób z 28 państw. Osoby te reprezentują dorosłą populację UE.

 

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNER SERWISU
REKLAMA

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


REKLAMA
Oferty pracy (26 526) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 331)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 664)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

REKLAMA

POLECAMY W SERWISACH