Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Partnerzy serwisu

partner serwisu partner serwisu
Biznes i technologie

Kryzys grecki wpływa na nastroje konsumenckie

Wskaźnik GfK Consumer Climate dla 28 państw członkowskich Unii Europejskiej wzrósł od marca o 1 punkt i wynosi obecnie 10,8 punktu. Kryzys w Grecji wpłynął jednak na nastroje europejskich konsumentów.

Kryzys grecki wpływa na nastroje konsumenckie
Grecki kryzys wpływa na nastroje konsumenckie w Unii Europejskiej. Fot. Shutterstock

Autor: portalspozywczy.pl/GfK
Data: 15-07-2015, 13:49

Przeciągające się negocjacje między Grecją a jej wierzycielami wyraźnie wpłynęły na nastroje konsumenckie w większości państw europejskich w drugim kwartale tego roku. Istotną rolę odgrywa jednak także konflikt między Rosją a Ukrainą, zwłaszcza w państwach Europy Wschodniej.

W czasie sondażu,który przeprowadzono w pierwszych dwóch tygodniach czerwca, negocjacje między Grecją a jej wierzycielami stanęły na ostrzu noża. Dlatego w sondażu tym nie znalazł odzwierciedlenia tymczasowy punkt kulminacyjny – ostateczne niepowodzenie negocjacji, faktyczne bankructwo państwa, zamknięcie banków greckich oraz referendum. 

Zakłada się, że nastroje obywateli europejskich, głównie w państwach należących do unii walutowej, mogą się jeszcze bardziej pogorszyć przez okres letni. Dotyczy to w szczególności takich państw jak Niemcy, Włochy, Francja i Hiszpania, które albo spłacają większą część długów Grecji, albo też borykają się z trudną sytuacją gospodarczą. 

Rozwój oczekiwań dochodowych oraz skłonności do robienia zakupów różnią się między poszczególnymi krajami. Wpływy specyficzne dla danych krajów w drugim kwartale były silniejsze niż ewentualne skutki wyjścia Grecji z europejskiej unii walutowej. Niemniej jednak wskaźnik GfK Consumer Climate dotyczący UE-28 wzrósł od marca o 1 punkt i w drugim kwartale wyniósł 10,8 punktu.

 

W Polsce pogorszenie nastrojów 

Oczekiwania gospodarcze polskich konsumentów, w porównaniu do innych, są raczej ograniczone.

Kryzys w Grecji również mógł zaniepokoić polskich konsumentów, mimo że Polska nie należy do unii walutowej. Na nastroje panujące w Polsce mogą też wpływać nieustanne napięcia między Rosją a UE. W czerwcu poziom wskaźnika wyniósł 19,2 punktu, czyli niecałe 5 punktów więcej niż w marcu.

W kwietniu osiągnął on 25,6 punktu, co stanowiło najwyższy poziom od października 2008 roku.
Oczekiwania dochodowe z kwietnia na poziomie 26,2 punktu również są na najwyższym od dawna poziomie. To najwyższy poziom wskaźnika od marca 2010 roku. Obecnie wynosi on 16,4 punktu, co oznacza nieznaczny spadek o 1,5 punktu od marca.

W porównaniu do marca skłonność do dokonywania większych zakupów wzrosła w Polsce o 6,6 punktu do 9,1 punktu. Najwyższy poziom tego wskaźnika odnotowano przejściowo w kwietniu i wynosił on 22,5 punktu. Jest to najwyższa wartość od lutego 2011 roku.

Ustalenia GfK Consumer Climate Europe są wynikiem sondażu konsumenckiego prowadzonego we wszystkich krajach Unii Europejskiej z ramienia Komisji Europejskiej. Co miesiąc ankietowanych jest około 40 000 osób z 28 państw. Osoby te reprezentują dorosłą populację UE.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

nastroje konsumenckie RSS ALERT    /    GfK RSS ALERT    /    Grecja RSS ALERT    /    Unia Europejska RSS ALERT    /    kryzys strefy euro RSS ALERT    /    Grexit RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.233.215.231
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.
iii

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.