Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Kryzys jednak dotarł do sektora rolno-spożywczego

  • Autor: ŁR, portalspozywczy.pl
  • Data: 25-01-2010, 19:58
Kryzys jednak dotarł do sektora rolno-spożywczego

Kryzys ekonomiczny nie oszczędził całkowicie sektora rolno-spożywczego. Konsumenci, którzy boleśnie odczuli znaczne osłabienie swojej siły nabywczej, zwrócili się ku tańszym elementom oferty i produktom sprzedawanym przez sklepy pod własną marką - podaje w analizie Euler Hermes.

Badanie przeprowadzone przez PricewaterhouseCoopers wśród wielu dużych firm spożywczych potwierdziło odporność sektora na kryzys, wynikającą z jego mniej cyklicznego charakteru. Rentowność firm objętych badaniem spadła średnio o około jedną czwartą, tymczasem w innych sektorach marże zostały obcięte mniej więcej o połowę.

Piwa, napoje bezalkoholowe i czekolada - sektory zazwyczaj charakteryzujące się wysoką rentownością - nadal stanowią cel prób przejęcia. Po tym, jak InBev zapłacił gigantyczną cenę za koncern piwowarski Anheuser-Busch, japońska firma Suntory zgodziła się przejąć firmę Orangina Schweppes za 2,6 miliarda euro. Kraft, którego wyniki sprzedaży są słabe pomimo dużych kampanii marketingowych i reklamowych, próbuje przejąć Cadbury za 17 mld dolarów. Hershey Chocolate, firma wielkościowo podobna do Cadbury, najwyraźniej również rozważała fuzję ze swoim brytyjskim odpowiednikiem.

Wpływ, jaki recesja wywarła na sektor, różni się w zależności od kraju i uzależniony jest od zwyczajów żywieniowych mieszkańców oraz struktury udziałów, jakie w rynku danego kraju mają sprzedawcy detaliczni, sklepy dyskontowe typu "hard" i duże supermarkety. Nie mogąc ograniczyć kupowanej żywności pod względem ilościowym, tak jak ma to miejsce z innymi towarami, konsumenci stali się bardziej wyczuleni na ceny, nie zastanawiając się jednak na razie nad spadkiem jakości.

Taka postawa ma - i będzie mieć nadal - negatywny wpływ na sprzedaż produktów, których stosunek wartości do ceny nie został wystarczająco podkreślony. W tym kontekście duże firmy eksportowe umacniają swoją strategię polegającą na zwiększaniu sprzedaży na te rynki zagraniczne, które nie zostały jeszcze spenetrowane przez duże marki. Starają się również ograniczyć wpływ presji na marże wywieranej przez największych dystrybutorów. Składający się z niezliczonych małych i średnich przedsiębiorstw sektor rolno-spożywczy charakteryzuje się deflacją cen sprzedaży, zmiennością cen towarów i - w przypadku wielu firm - brakiem środków finansowych.

To wszystko razem wpływa na dużą liczbę fuzji i przejęć. Wiele takich firm znalazło się teraz na celowniku, a biorąc pod uwagę niewielką rentowność wielu z nich, osiągnięcie konkurencyjności poprzez koncentrację staje się konieczne.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNER SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (23 691) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 331)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 663)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH