Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

KUKE: Eksporterzy żywności nie powinni zaniedbywać rynków Wschodniej Europy

  • Autor: portalspozywczy.pl, PB
  • Data: 26-06-2013, 15:49
KUKE: Eksporterzy żywności nie powinni zaniedbywać rynków Wschodniej Europy
Dariusz Poniewierka, prezes KUKE. Fot. PTWP

Ważnymi rynkami w eksporcie polskiej żywności są kraje Europy Wschodniej, gdzie produkty z naszego kraju mają dobra markę. Maję one ponadto przewagę nad rynkami: Chin, Indii, czy krajów Afryki, których podstawową wada jest odległość - ocenia Dariusz Poniewierka, prezes Korporacji Ubezpieczeń Eksportowych.

Jak tłumaczy prezes KUKE, w przypadku żywności niektóre towary mają barierę transportu. - Można w pewnym segmencie produktowym być konkurencyjnym cenowo, ale do pewnego momentu, kiedy tą konkurencyjność ograniczają koszty transportu. Zawsze tak naprawdę największy handel prowadzi się z krajami sąsiednimi. Tak też jest w Polsce i to się nie zmieni. Dlatego nie można zaniedbywać naszej pozycji na tych rynkach - mówi Dariusz Poniewierka w rozmowie z serwisem portalspozywczy.pl.

Jego zdaniem, jeśli chodzi o Europę Zachodnią, przemysł spożywczy raczej nie powinien się obawiać zahamowania eksportu. - Jednym z elementów sukcesu naszej żywności w Europie Zachodniej jest opinia, iż ma ona ekologiczny charakter. Wśród konsumentów panuje przekonanie, że nasze wyroby są produkowane przy mniejszym wykorzystaniu chemii. Natomiast marża na produkty ekologiczne w tych krajach jest wysoka - tłumaczy prezes KUKE.

Ważnym zagadnieniem jest natomiast Wschodnia Europa. - Jest to o tyle wdzięczny rynek dla polskich firm, że nasze produkty wyrobiły sobie tam dobrą markę, jeszcze w poprzedniej epoce. Tam informacja, że produkt pochodzi z Polski coś znaczy. W przeciwieństwie do np. Czech, skąd płyną sygnały od naszych kontrahentów, że lepiej na opakowaniach nie umieszczać polskich napisów. Zbudowanie dobrej marki na jakimś rynku jest bardzo kosztowne, a efekt niekoniecznie jest pewny. Dlatego powinniśmy dbać o to co mamy, tym bardziej, że Rosja, Ukraina i Białoruś to rynek łącznie niemal 200 mln konsumentów - mówi Dariusz Poniewierka.

- To prawda, że Chiny, Indie, Afryka, to rynki, które nam imponują. Jednak, ich podstawowa wada, to odległość. Dlatego nie powinniśmy tracić z oczu tych trzech, kluczowych dla nas krajów: Rosji, Ukrainy, Białorusi, a poprzez nie dalszych rynków, jak Kazachstan - dodaje.

Przyznaje, że Afryka to kontynent na nowo odkrywany gospodarczo przez cały świat. Trzeba jednak pamiętać, że ryzyko polityczne w Afryce ciągle jest dosyć wysokie, nie jest to tak spokojny kontynent jak Europa. Z drugiej strony rośnie tam klasa średnia, która ma takie same potrzeby jak wszyscy. - Dzięki niższym kosztom produkcji możemy oferować im towary, które będą w ich zasięgu. Naszą dużą przewagą może być właśnie cena - spekuluje prezes KUKE.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNER SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (22 138) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 270)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH