Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

KUKE: W marcu eksport osiągnął wartość blisko 15 mld euro

  • Autor: portalspożywczy.pl
  • Data: 05-05-2015, 11:16

Na podstawie analizy opublikowanych danych o stanie gospodarki w marcu oraz zapotrzebowania na swoje usługi w zakresie ochrony transakcji eksportowych, Korporacja Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych szacuje, że w marcu eksport z Polski wyniósł 14,976 mld euro. Był więc o 9,2 proc. większy niż w lutym i jednocześnie o 11,1 proc. większy niż w marcu 2014 r.


Liczony w złotych eksport wyniósł 62,483 mld tj. o 9,0 proc. więcej niż w lutym i równocześnie o 10,5% więcej niż przed dwunastoma miesiącami.

Marcowy wzrost obrotów jest zjawiskiem typowym. Po słabszym początku roku, kiedy wymiana handlowa w tym zagraniczna przygasa (patrz wykorzystywanie zapasów materiałów i półproduktów, ale również towarów gotowych), marzec zazwyczaj przynosi dość silne odreagowanie. Przedsiębiorcy, dysponując już portfelami zamówień na okres wiosny i lata, dopasowują stany magazynowe do oczekiwanego poziomu produkcji. Zwiększone zakupy widać też ze strony handlu. W okresie tym rośnie zaopatrzenie związane z czasem świątecznym oraz widoczny jest strumień towarów w grupie odzież i obuwie (patrz wprowadzanie nowej wiosenno–letniej kolekcji). Oczekiwany w roku bieżącym wzrost eksportu w marcu nieznacznie odbiega na plus od obserwowanych w latach poprzednich. Wskazują na to wyniki przemysłu i dane o obrotach handlu hurtowego. W konsekwencji roczna dynamika eksportu mogła okazać się nieco wyższa od notowanej w lutym (w miejsce 10,7% pojawi się w statystykach 11,1%).

Wyniki eksportu z ostatnich miesięcy, zwłaszcza lutego i stycznia, okazały się znacząco lepsze od oczekiwanych. Szczególną uwagę zwraca wyraźnie wyższy niż w ostatnich latach stosunek eksportu do produkcji sprzedanej przemysłu. W miejsce typowych dla roku ubiegłego 56% – 57%, w początku tego roku stosunek eksportu do produkcji przemysłu sięgnął 62%. Wypada podkreślić, że miało to miejsce w sytuacji wciąż słabego wzrostu gospodarczego u naszych najważniejszych partnerów z Unii oraz głębokiego regresu sprzedaży na rynki krajów Europy Środkowej i Wschodniej. Spośród wielu możliwych wyjaśnień takiego obrotu sprawy, jedno wydaje się szczególnie ciekawe. Od kilku miesięcy słabnie kurs euro względem dolara. Zazwyczaj taki czas określa się jako niekorzystny dla naszych producentów. Kurczy się bowiem utarg eksportowy (rozliczany zazwyczaj w euro), rosną zaś koszty zaopatrzenia w surowce i półprodukty z zagranicy (rozliczane bardzo często dolarem). Słabnące euro poprawiło jednak pozycję konkurencyjną wielu wytwórców z Unii Europejskiej. Wraz ze wzrostem tamtejszej produkcji, zwiększył się popyt na dostawy dóbr zaopatrzeniowych realizowanych z Polski. Co ciekawe, w tym samym czasie nasze dobra zaopatrzeniowe i konsumpcyjne istotnie zyskały na konkurencyjności w stosunku do sprowadzanych z dalekiego wschodu – zwłaszcza zaś z Chin (patrz nasze dobra rozliczane taniejącym euro wobec dalekowschodnich rozliczanych drożejącym dolarem).

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNER SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (22 394) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 271)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH