REKLAMA

Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

REKLAMA

Logistyka. Nadchodzi czas dużych zmian

  • wnp.pl
  • Autor: wnp.pl
  • Data: 28-06-2015, 19:48
Logistyka. Nadchodzi czas dużych zmian
fot.fotolia

Eksperci wieszczą, że głównym motorem wzrostu transportu na świecie będą megamiasta. Ale pytanie, jaki rodzaj transportu zdobędzie uznanie klientów, budzi już rozbieżne odpowiedzi.


REKLAMA

Na razie co kontynent, ba, co region, to inna sytuacja. Europa na przykład w transporcie towarowym jest nadal zdominowana przez samochody; wolno postępuje poszerzenie udziału w rynku usług kolejowych czy śródlądowego transportu rzecznego. Jeżeli sprawy będą toczyć się nadal w podobnym tempie, rewolucja nie nastąpi i za 25 lat.

 Sytuacja wydawała się zmieniać w przewozach pasażerskich. Dzięki budowie kolei dużych prędkości (KDP) i spinaniu ich w sieć przez Francję, Niemcy, kraje Beneluksu (także połączenie pod Kanałem La Manche z Wielką Brytanią) zdobyły one dużą popularność. Na trasach 300-600 km odciągnęły część pasażerów, lecz głównie od lotnictwa. Dalszego postępu nie widać.

 

Lotnisko, czyli miasto

 Zupełnie inaczej rysuje się przyszłość transportu dla krajów azjatyckich i Bliskiego Wschodu. Tam rewolucja już trwa. Wprowadzane są futurystyczne koncepcje prof. Johna Kasardy (Uniwersytet Północnej Karoliny), dotyczące infrastruktury lotniskowej i nowego sposobu zarządzania łańcuchem dostaw drogą powietrzną, stosuje je nie tylko wielu największych przewoźników, lecz i kilka rządów.

W szczególności przekuwa się w rzeczywistość ideę aerotropolis; budowane są od podstaw gigantyczne miasta-lotniska: Al Maktoum (koło Dubaju), Incheon (k. Seulu), Changi (Singapur), Al Hamad (Katar), Daxing (k. Pekinu). To ucieczka przed brakiem miejsca dla rozwoju lotnisk w miastach i przed korkami w dojazdach do nich. I zarazem odpowiedź na wyzwanie, jak obsłużyć rosnący dynamicznie w Azji ruch osobowy (średnio po 8 proc. rocznie) oraz szybko przyrastające wolumeny cargo. Jeszcze w 1981 r. odprawiono na świecie 752 mln pasażerów (dane IATA); w ub. r. - już 3,3 mld (przewieziono też samolotami towary wartości 6,8 bln dol.). Prognozy koncernów Boeing i Airbus zakładają, że do 2033 r. ruch lotniczy będzie rósł stabilnie (po 4,7 proc. rocznie), choć z asymetrią w regionie Azji i Pacyfiku. W rezultacie koncentracji bogactwa i narastającej urbanizacji, liczba lotniczych megamiast podwoi się - do 91. Będą one centrami dobrobytu: skupi się w nich 35 proc. światowego produktu brutto i ponad 95 proc. ruchu dalekodystansowego.

 Siłą napędową koncepcji prof. Kasardy jest samonakręcająca się spirala: rosnącego ruchu lotniczego oraz oferty, jaką zapewnia lotnisko i otoczenie, czyli nowe miasto wokół niego. Są tam hotele, kompleks placówek handlowych, biura, wystawy, rozrywka, produkcja obsługująca logistykę itd.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNER SERWISU
REKLAMA

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


REKLAMA
Oferty pracy (21 295) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 331)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 663)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

REKLAMA

POLECAMY W SERWISACH