Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Partner serwisu

partner serwisu
Biznes i technologie

Made in Poland. Wymiana doświadczeń z rynków zagranicznych (relacja + zdjęcia)

Szanse polskich eksporterów żywności w krajach Unii Europejskiej, doświadczenia na rynkach dalekich i mądre promowanie żywności – to tematy poruszane w trakcie debaty „Made in Poland. Wymiana doświadczeń z rynków zagranicznych” podczas XII Forum Rynku Spożywczego i Handlu.

Made in Poland. Wymiana doświadczeń z rynków zagranicznych (relacja + zdjęcia)
Debata „Made in Poland. Wymiana doświadczeń z rynków zagranicznych”. Fot. PTWP

Chociaż dużo można powiedzieć o protekcjonizmie i obawach związanych z brexitem, to Unia Europejska wciąż jest najważniejszych partnerem handlowym dla naszego kraju. 80 proc. eksportu żywności trafia na unijne rynki. Eksperci uważają, że na unijnych stołach wciąż jest jeszcze miejsce na polską żywność, trzeba tylko znaleźć odpowiednią niszę lub ją samemu wykreować.

Andrzej Gantner, wiceprezes zarządu, dyrektor generalny Polskiej Federacji Producentów Żywności przypomniał, że nasz przemysł żywnościowy przeszedł przez ostatnie 20 lat potężną zmianę. – Byliśmy jednym z najszybciej inwestujących w przemysł żywnościowy krajów na świecie. W Polsce dokonywały się największe inwestycje, więc gospodarkę żywnościową mamy dosyć rozpędzoną. Nasz wewnętrzny rynek wchłania około 80 proc. żywności wyprodukowanej w Polsce, ale jest to za mało na moce, które posiadamy. Dlatego bez eksportu, bez rynku Unii Europejskiej możemy mieć poważny problem – tłumaczył.

– Zobaczmy różnicę – do Czech, w których żyje 10,65 mln ludności eksportujemy żywność za 1,4 mld euro. Do Chin, w których mieszka 1,38 mld osób – za niecałe 300 mln dolarów. To pokazuje skalę i wagę rynków eksportowych – dodał.

Małgorzata Cebelińska, dyrektor handlu w SM Mlekpol podkreśliła, że ważne jest odpowiednie dopasowanie oferty produktowej pod konkretny rynek, na który skierowany jest eksport.

– Sprzedaż unijna jest dla nas numerem jeden. Trzeba natomiast przyznać, że większość naszego asortymentu jest sprzedawana do wtórnego przetwórstwa. Niektóre produkty są przepakowywane dla naszych partnerów. Eksport to dla nas ogromna możliwość rozwoju firmy. Z bólem przyglądamy się relacji związanej z brexitem, ponieważ w Wielkiej Brytanii sprzedawaliśmy dużo naszych produktów. Jest tam polska społeczność, która zna i pamięta Mlekpol, chętnie sięga po naszą ofertę. Przez brexit na pewno ograniczy się nasza sprzedaż i dotarcie do konsumenta na wyspach, rynek zacznie się kurczyć  – tłumaczyła Małgorzata Cebelińska.

– Działamy na wielu rynkach. Szukamy nisz. Dobrym przykładem będzie Grecja, gdzie sprzedajemy z sukcesem nasze mleko na rynek HoReCa. Z Grekami rozwinęliśmy produkty mleczne do kawy, co wynika z kultury Greków i ich podejścia do kawy. Pod ten rynek wypromowaliśmy swoje produkty i na dużą skalę je tam sprzedajemy. Dlatego pod kątem zagranicznych rynków przygotowujemy modyfikację naszych produktów. Taka jest potrzeba, więc dopasowujemy nasze produktów do różnych rynków. Uważam, że trzeba szukać nowych możliwości, nowych rynków – dodała.  

więcej informacji:

Waldemar Topolski RSS ALERT    /    Aryzta RSS ALERT    /    Stowarzyszenie Producentów Pieczywa RSS ALERT    /    Robert Kremser RSS ALERT    /    Bisnode Polska RSS ALERT    /    Małgorzata Cebelińska RSS ALERT    /    Mlekpol RSS ALERT    /    Andrzej Szumowski RSS ALERT    /    Stowarzyszenie Polska Wódka RSS ALERT    /    Wyborowa Pernod Ricard RSS ALERT    /    Andrzej Gantner RSS ALERT    /    Polska Federacja Producentów Żywności RSS ALERT    /    PFPŻ RSS ALERT    /    Adam Mokrysz RSS ALERT    /    Mokate RSS ALERT    /    FRSiH 2019 RSS ALERT    /    handel zagraniczny RSS ALERT    /    eksport RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 18.205.60.226
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.