Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Marketingowy ból głowy - czyli jak ocenić skuteczność podjętych działań marketingowych

  • Autor: www.portalspozywczy.pl
  • Data: 20-06-2017, 10:09
Marketingowy ból głowy - czyli jak ocenić skuteczność podjętych działań marketingowych
Michał Maciejewski, Strategy Director w agencji Pitted Cherries/ fot. materiały prasowe

Sytuacja z życia – spotkanie firmy z branży spożywczej z agencją marketingową. Kampania dobiegła końca. Raport końcowy zawiera mnóstwo slajdów, wykresów, liczb i wskaźników. Nie wiadomo, na które z nich zwrócić uwagę, a które z nich są tylko pustymi liczbami. Agencja wszystkie przedstawia tak, jakby były ogromnymi sukcesami. - Tymczasem w głowie marketera pojawia się pytanie - jak ocenić czy przeprowadzone działania marketingowe miały tak naprawdę sens? - na to i inne pytania odpowiada Michał Maciejewski, Strategy Director w agencji Pitted Cherries.

- Liczba wskaźników, które określają wyniki danej kampanii, jest praktycznie nieograniczona. Szczególnie w kampaniach prowadzonych w sieci. W ich definiowaniu pomagają nam narzędzia analityczne czy statystyki portali. W konsekwencji dużym wyzwaniem dla marketera bądź właściciela firmy staje się wyselekcjonowanie tych wskaźników, które są najistotniejsze - wskazuje Michał Maciejewski.

Określenie marketingowych KPI

KPI to skrót od Key Performance Indicators, czyli kluczowych wskaźników efektywności.

Michał Maciejewski zapewnia,  że planowanie każdej kampanii marketingowej powinniśmy zacząć właśnie od tego! Od zdefiniowania co tak naprawdę chcemy osiągnąć, w jakim przedziale czasowym i w jakim budżecie. Jeśli tego nie zrobimy, po zakończeniu działań nie będziemy wiedzieli czy było warto.

- Ideą KPI jest szybkie i skuteczne uzyskanie informacji zwrotnej po przeprowadzeniu kampanii. Dzięki temu wiemy czy działania, które podjęliśmy, były skuteczne - dodaje ekspert.

A co, jeśli ja po prostu chcę więcej sprzedawać?

- Słyszałem to pytanie setki razy. Każdy tego chce i tak ogólnie zdefiniowany cel do niczego dobrego nas nie zaprowadzi. Aby go osiągnąć, trzeba wejść głębiej. Zdefiniowanie kluczowych wskaźników efektywności nie jest proste. Powinno być przede wszystkim realne i dostosowane do naszych możliwości. Nie sztuką jest wyznaczenie sobie bardzo ambitnych celów, które są tak naprawdę nie do zrealizowania w danym budżecie - mówi Michał Maciejewski.

Co zrobić w sytuacji, gdy dysponujemy ograniczonym budżetem?

Zdaniem Michała Maciejewskiego dobrze jest zacząć od wyznaczenia sobie celu głównego i tzw. celów pośrednich. Zrealizowanie celów pośrednich będzie prowadziło w konsekwencji do zrealizowania celu głównego.

Prosty przykład:

Cel główny to zwiększenie sprzedaży w sklepie internetowym o X procent.

Cele pośrednie, które do tego doprowadzą to:

✓     zwiększenie liczby użytkowników,

✓     zwiększenie liczby opinii i komentarzy pod produktami,

✓     poprawa konwersji,

✓     zmniejszenie liczby „porzuconych koszyków.

- Jeśli budżet nie pozwala nam w tej chwili na osiągnięcie celu głównego, może powinniśmy skupić się na jednym z celów pośrednich? Pogłębić jego założenia i zaplanować działania, które doprowadzą do jego realizacji - dodaje.

KOMENTARZE: (1)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • EOs 06-07-2017, 22:19:
Ciekawi mnie tylko, dlaczego komentarze do Państwa tekstów są permanentnie usuwane???

Zobacz wszystkie komentarze (1)

PARTNER SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (21 467) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 270)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH