Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Maroko to atrakcyjny kierunek dla polskich eksporterów żywności

  • Autor: PJ, portalspozywczy.pl
  • Data: 04-12-2014, 11:01
Maroko to atrakcyjny kierunek dla polskich eksporterów żywności
fot. Flickr.com, na licencji CC BY-2.0, babeltravel

Procentowy udział artykułów żywnościowych w całości wymiany handlowej Maroko - Polska w 2013 r. wyniósł 9,5 proc., podczas gdy rok wcześniej 7,2 proc. W tym północnoafrykańskim kraju cały czas istnieje niedobór takich produktów, jak zboża, pasze, produkty mleczne (OMP, serwatka, masło w bloku i konfekcjonowane, sery topione, dojrzewające), wyroby cukiernicze czy dodatki dla przemysłu spożywczego - mówi serwisowi portalspozywczy.pl Dariusz Osiak z WPHI Ambasady RP w Rabacie z siedzibą w Casablance.

- Świeże warzywa i owoce nie są konkurencyjną ofertą z uwagi na dużą lokalną produkcję. Obserwujemy nawet odwrócenie dotychczasowych trendów w tak tradycyjnych grupach towarowych, jak truskawka czy grzyby: z Polski otrzymujemy zapytania nt. możliwości ich importu z Maroka - tłumaczy Osiak. W Maroko istnieje też zapotrzebowanie na import mięsa, jednak wymaga ono świadectwa halal, przez co polskie firmy praktycznie wyłączone są z możliwości eksportowania do tego kraju.

- Teoretycznie Polska jest w stanie częściowo zaspokoić miejscowe zapotrzebowanie na artykuły żywnościowe. Należy jednak pamiętać, że Marokańczycy mocno dywersyfikują dostawców - szczególnie dotyczy to zbóż, cukru, mleka i przetworów - a na rynku od lat funkcjonują firmy z Francji, Hiszpanii, Włoch czy Niemiec. Oferta handlowa winna być poparta stałą akwizycją przedstawicieli firm, bezpośrednimi wizytami na rynku i w firmach, celem zbudowania relacji handlowych. Przypadkowe oferty, szczególnie via internet nie są narzędziem do przebicia się na rynku dobrze już zorganizowanym i stosunkowo hermetycznym - zauważa Osiak.

Jak wylicza przedstawiciel WPHI, trudnościami, jakie najczęściej napotykają polscy eksporterzy żywności chcący funkcjonować w Maroku, to bariery kulturowe, długie okresy negocjacji/rozmów handlowych, utrudniony kontakt w j. francuskim oraz brak rozeznania miejscowego rynku i form dystrybucji.

- Zaproszenia do bezpośredniego udziału w targach, przy okazji wizytacje rynku, spotkania z potencjalnymi klientami, jakie mogą zorganizować przedstawiciele WPHI, są odbierane bez większego zainteresowania w Polsce. Aktywność jest sporadyczna, na przestrzeni ostatnich trzech lat z Polski na targi przyjechali przedstawiciele tylko kilku firm, takich jak Polagri/Bakoma, Młyny Gdańskie, Mlekovita, Polcommerce Kalisz czy PR Consultance. Często zapytania ofertowe kierowane do polskich producentów pozostają bez odpowiedzi lub otrzymywane są oferty z góry skazane na odrzucenie - podkreśla Osiak.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (15 386) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.