Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Maroko to atrakcyjny kierunek dla polskich eksporterów żywności

  • Autor: PJ, portalspozywczy.pl
  • Data: 04-12-2014, 11:01
Maroko to atrakcyjny kierunek dla polskich eksporterów żywności
fot. Flickr.com, na licencji CC BY-2.0, babeltravel

Procentowy udział artykułów żywnościowych w całości wymiany handlowej Maroko - Polska w 2013 r. wyniósł 9,5 proc., podczas gdy rok wcześniej 7,2 proc. W tym północnoafrykańskim kraju cały czas istnieje niedobór takich produktów, jak zboża, pasze, produkty mleczne (OMP, serwatka, masło w bloku i konfekcjonowane, sery topione, dojrzewające), wyroby cukiernicze czy dodatki dla przemysłu spożywczego - mówi serwisowi portalspozywczy.pl Dariusz Osiak z WPHI Ambasady RP w Rabacie z siedzibą w Casablance.

- Świeże warzywa i owoce nie są konkurencyjną ofertą z uwagi na dużą lokalną produkcję. Obserwujemy nawet odwrócenie dotychczasowych trendów w tak tradycyjnych grupach towarowych, jak truskawka czy grzyby: z Polski otrzymujemy zapytania nt. możliwości ich importu z Maroka - tłumaczy Osiak. W Maroko istnieje też zapotrzebowanie na import mięsa, jednak wymaga ono świadectwa halal, przez co polskie firmy praktycznie wyłączone są z możliwości eksportowania do tego kraju.

- Teoretycznie Polska jest w stanie częściowo zaspokoić miejscowe zapotrzebowanie na artykuły żywnościowe. Należy jednak pamiętać, że Marokańczycy mocno dywersyfikują dostawców - szczególnie dotyczy to zbóż, cukru, mleka i przetworów - a na rynku od lat funkcjonują firmy z Francji, Hiszpanii, Włoch czy Niemiec. Oferta handlowa winna być poparta stałą akwizycją przedstawicieli firm, bezpośrednimi wizytami na rynku i w firmach, celem zbudowania relacji handlowych. Przypadkowe oferty, szczególnie via internet nie są narzędziem do przebicia się na rynku dobrze już zorganizowanym i stosunkowo hermetycznym - zauważa Osiak.

Jak wylicza przedstawiciel WPHI, trudnościami, jakie najczęściej napotykają polscy eksporterzy żywności chcący funkcjonować w Maroku, to bariery kulturowe, długie okresy negocjacji/rozmów handlowych, utrudniony kontakt w j. francuskim oraz brak rozeznania miejscowego rynku i form dystrybucji.

- Zaproszenia do bezpośredniego udziału w targach, przy okazji wizytacje rynku, spotkania z potencjalnymi klientami, jakie mogą zorganizować przedstawiciele WPHI, są odbierane bez większego zainteresowania w Polsce. Aktywność jest sporadyczna, na przestrzeni ostatnich trzech lat z Polski na targi przyjechali przedstawiciele tylko kilku firm, takich jak Polagri/Bakoma, Młyny Gdańskie, Mlekovita, Polcommerce Kalisz czy PR Consultance. Często zapytania ofertowe kierowane do polskich producentów pozostają bez odpowiedzi lub otrzymywane są oferty z góry skazane na odrzucenie - podkreśla Osiak.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNER SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (20 288) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 271)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH