Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

MF kończy prace nad projektem dot. raportowania niefinansowego firm

  • Autor: PAP
  • Data: 19-09-2016, 15:03

Wkrótce na rząd trafi projekt nowelizacji ustawy o rachunkowości nakładający na niektóre firmy obowiązek raportowania niefinansowego - poinformowało Ministerstwo Finansów podczas poniedziałkowej konferencji poświęconej skutecznemu budowaniu wartości spółek.

Podczas konferencji mówiono m.in. o nowych obowiązkach przedsiębiorców związanych z tzw. raportowaniem niefinansowym. Wynikają one z unijnej dyrektywy, która powinna zostać wdrożona do polskiego prawa. Odczytano list wiceministra finansów Wiesława Janczyka, z którego wynika, że resort finansów zamierza dostosować polskie prawo do unijnego wprowadzając zmiany w ustawie o rachunkowości.

"Prace legislacyjne jeszcze nie zostały zakończone. Projekt nowych przepisów zmieniających ustawę o rachunkowości zostanie wkrótce przekazany pod obrady rady ministrów i skierowany do parlamentu. Termin transpozycji dyrektywy (...) upływa 6 grudnia br., przy czym nowe przepisy będą stosowane przez spółki od 1 stycznia 2017 r. Czyli pierwsze obowiązkowe ujawnienie informacji niefinansowych nastąpi w 2018 r." - wyjaśnił Janczyk w liście.

Zapewnił, że MF w toku prac legislacyjnych starało się przyjąć takie podejście do wdrożenia dyrektywy, aby z jednej strony uwzględnić podstawowy cel oraz korzyści ze sprawozdawczości niefinansowej dla różnego rodzaju użytkowników takich informacji, a z drugiej strony, aby - tam gdzie to jest możliwe - pozostawić swobodę decyzji spółkom raportującym.

Wiceminister dodał, że mimo, iż w Polsce do tej pory nie było obowiązku raportowania niefinansowego, obserwowany jest pozytywny trend w takim raportowaniu - część największych spółek dobrowolnie przygotowuje i publikuje takie raporty. Według MF nowy obowiązek będzie dotyczył ok. 300 największych firm.

Zdaniem Janczyka nowe wymogi sprawozdawcze w zakresie ujawniania informacji niefinansowych mogą stać się przyczyną pozytywnych zmian w systemie zarządzania daną spółką, poprawić nie tylko jej wizerunek, ale podnieść jej wycenę.

"Jest wiele obszarów, w których ujawnianie informacji niefinansowych może przynieść pozytywne efekty" - zaznaczył Janczyk. Podkreślił, że MF zdaje sobie sprawę z roli społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw (tzw. CSR), bowiem żadne z nich nie funkcjonuje w oderwaniu od swojego otoczenia. Jego działania mają konkretne skutki dla środowiska, lokalnej społeczności oraz zatrudnianych pracowników.

"Dlatego mamy nadzieję, że obowiązkowe raportowanie informacji niefinansowych nie będzie sprawozdawczością pro forma, ale będzie odzwierciedlać faktyczne podejście spółek do pewnych obszarów ogólnie określanych, jako społeczna odpowiedzialność biznesu" - napisał wiceminister.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (14 915) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.