Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Partner serwisu

partner serwisu
Biznes i technologie

MG planuje zmianę systemu promocji gospodarczej Polski za granicą

Koncentracja gospodarczej ekspansji na obszarach poza UE, w regionach notujących wzrost gospodarczy, rozliczanie za efekty w postaci podpisanych kontraktów - to założenia systemu promocji gospodarczej Polski na świecie, który planuje wdrożyć resort gospodarki -


Autor: PAP
Data: 11-06-2013, 12:49

Prezentując we wtorek na konferencji prasowej nowe założenia działań promocyjnych, szef resortu gospodarki, wicepremier Janusz Piechociński zauważył, że jeśli Polska chce uciec przed skutkami europejskiego kryzysu, to powinna to robić, znajdując dla polskich przedsiębiorców nowe rynki poza UE.

Resortowi gospodarki podlega 48 wydziałów promocji handlu i inwestycji (WPHI), działających przy polskich ambasadach na całym świecie. Zgodnie z planami MG działalność WPHI ma się koncentrować na najbardziej perspektywicznych regionach.

Piechociński zwrócił uwagę, że we wtorek, na dorocznym spotkaniu szefów wydziałów, po raz pierwszy udział wziął minister spraw zagranicznych Radosław Sikorski. "To potwierdzenie wagi promocji Polski, marki, polskich przedsiębiorstw" - podkreślił wicepremier. "Polityka otwiera drzwi dla polskiego eksportu jak nigdy dotąd" - ocenił.

Zaznaczył, że nowy system promocji zakłada koncentrację czy przegrupowanie sił i środków, co przypomina język wojskowy. Ale w globalnym świecie trwa gospodarcza rywalizacja, której kształt można porównywać do działań militarnych - ocenił. Piechociński przypomniał, że eksport miał w 2012 r. dla polskiej gospodarki kapitalne znaczenie i wzrósł o 3,8 proc.

Zauważył też, że w tym roku umacnia się tendencja reorientacji polskiego eksportu na obszary poza UE. Trzy czwarte tego eksportu przypada na UE, która tworzy tylko jedną czwartą globalnego PKB - tłumaczył wicepremier potrzebę szukania rynków poza Unią.

Wiceminister gospodarki Ilona Antoniszyn-Klik podkreślała, że Polska uruchomiła nowy WPHI w Krzemowej Dolinie w USA; obecnie priorytetem jest uruchomienie placówki w Dubaju, a w przyszłym roku najważniejsze będzie stworzenie pierwszego WPHI w Afryce. Wiceminister zauważyła, że nowe wydziały powinny zdywersyfikować kierunki naszego eksportu, a więc i podnieść jego bezpieczeństwo.

Jak mówiła, w planach jest koncentracja reprezentacji gospodarczej w wybranych krajach - wspólna lokalizacja reprezentacji różnych resortów, regionów, firm, izb branżowych itd. w specjalnych centrach; na początek powstaną cztery takie centra. "Kumulacja sił i środków, jak sądzimy, znacząco poprawi jakość usług i informacji" - oceniła Antoniszyn-Klik.

Wiceminister gospodarki Jerzy Pietrewicz uważa, że polska gospodarka "w jakiś sposób wyczerpuje możliwości ekspansji i potrzebuje nowych pomysłów, żeby tempo przynajmniej utrzymać". "Publicznym interesem Polski jest ekspansja zagraniczna firm" - dodał. Dlatego - jak tłumaczył - WPHI będą miały większą swobodę działania, a będą rozliczane z osiągania celów, mierzonych np. liczbą zawartych przez polskie firmy kontraktów w danym miejscu.

Ilona Antoniszyn-Klik ma nadzieję, że część działań - podobnie jak obecnie - uda się finansować ze środków unijnych - Programu Operacyjnego Innowacyjny Rozwój na lata 2014-2020 na tworzenie nowych systemów wsparcia dla przedsiębiorców i podnoszenie potencjału eksportowego. Jak podkreśliła, resort liczy, że wsparcie z UE będzie na poziomie takim, jak w perspektywie 2007-2013, czyli rzędu 300 mln zł.

Już 4-5 listopada w Warszawie największa konferencja dedykowana sektorowi spożywczemu i handlowemu w Polsce: 20 sesji tematycznych, 120 prelegentów, ponad 1000 uczestników. Zarejestruj się teraz!

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 18.208.159.25
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.