MG: Rynek spożywczy w Polsce jest wart niemal 55 mld euro

Wartość polskiego rynku artykułów spożywczych, do którego zaliczone zostały wszystkie produkty sprzedane w sklepach spożywczych, w tym artykuły przemysłowe oraz żywność nabywana w innych kanałach dystrybucji, w roku 2012 osiągnęła wartość prawie 55 mld euro (PRM, 2013), to jest o 2,5 proc. więcej niż w poprzednim roku - wynika z raportu Biała Księga Polskiej Gospodarki, przygotowanego przez ministerstwo gospodarki.
POWIĄZANE TEMATY
- Raport: Europejczycy chcą jeść naturalnie. To spora szansa dla polskich producentów!
- Polski Koszyk najwięcej sprzedaje do Niemiec
- Gantner, PFPŻ: O trendach i wyzwaniach dla producentów żywności na Europejskim Kongresie Gospodarczym 2018 (wideo)
- Andrzej Gantner: Nie udało nam się zdywersyfikować kierunków eksportu polskiej żywności
Jak oceniają autorzy raportu, w przemyśle spożywczym w Polsce od lat 90-tych wystąpił szereg zmian związanych z dynamicznym postępem technicznym i organizacyjnym. Dzięki temu jest on obecnie jedną z najważniejszych i najszybciej rozwijających się branż w polskiej gospodarce.
Polskie produkty spożywcze są konkurencyjne i rozpoznawalne na wielu zagranicznych rynkach. Istotnym czynnikiem, który przyczynił się do rozwoju tej branży było również wstąpienie Polski do Unii Europejskiej i wynikająca z tego możliwość lepszej eksploracji rynków zagranicznych.
W roku 2013 w przemyśle spożywczym zatrudnionych było 358 tys. osób, co stanowiło 14,5 proc. pracujących w przemyśle ogółem (GUS, 2013). Produkcja sprzedana artykułów spożywczych w I półroczu 2013 r. wyniosła 92,6 mld zł co daje wzrost o 1,4 proc. w stosunku do I półrocza 2012. Stanowiło to 16,6 proc. produkcji sprzedanej całego polskiego przemysłu.
W 2011 r. produkcja w tym sektorze stanowiła 14,2 proc. globalnej produkcji polskiego przemysłu ogółem, a ponadto przemysł spożywczy charakteryzował się dość wysokim udziałem w tworzeniu wartości dodanej, który wyniósł w roku 2011 9,9 proc. (GUS, Rocznik Statystyczny Przemysłu 2012, wyd. 2013).
Udział przemysłu spożywczego w Polsce w wartości sprzedaży jest wyższy średnio o około 9 proc. w porównaniu do 15 krajów UE (PAiIZ, 2011). Dynamicznie zwiększają się też przychody firm działających w tej branży w 2011 r., które w porównaniu do 2010 r. wzrosły o 17 proc.
Sektor ten charakteryzuje duże rozdrobnienie, ponieważ ponad 77 proc. wszystkich działających na tym rynku podmiotów stanowią mikro i małe przedsiębiorstwa zatrudniające do 49 pracowników. Podmioty duże, w których pracuje więcej niż 250 osób stanowią około 4,5 proc. wszystkich przedsiębiorstw w tym sektorze (GUS, 2012).
Specjalizacją większości firm jest piekarnictwo oraz przetwórstwo i produkcja mięsa - odpowiednio 25 proc. i 31 proc. w 2011 r. Pomimo swojego rozdrobnienia sektor ten jest bardzo skoncentrowany pod względem produkcji sprzedanej, co wynika z faktu, że duże przedsiębiorstwa produkowały w 2011 r. ponad 54 proc. wszystkich produktów.
- Branża spożywcza jest zaliczana do stosunkowo odpornych na kryzys, gdyż w jej przypadku wahania koniunktury nie wpływają w znaczącym stopniu na wysokość popytu. Należy jednak założyć, że rynek ten będzie rozwijał się szybciej w momencie poprawy koniunktury, która przyczyni się do podniesienia osłabionej w 2013 r. dynamiki konsumpcji prywatnej - oceniają autorzy raportu.
- « Poprzednia
- 1
- 2
- Następna »

Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.
KOMENTARZE
Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!