Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Partner serwisu

partner serwisu
Biznes i technologie

Ministerstwo Środowiska rusza z nową kampanią o segregacji odpadów

„Piątka za segregację” to hasło kampanii informacyjno-edukacyjnej na temat segregacji odpadów komunalnych, którą rozpoczyna Ministerstwo Środowiska. Głównym celem jest zmiana zachowań i nawyków towarzyszących segregacji - podkreślił minister Henryk Kowalczyk.

Ministerstwo Środowiska rusza z nową kampanią o segregacji odpadów
fot. pixabay

Autor: PAP
Data: 23-10-2019, 14:33

Kampania ma tworzyć świadomość, bez której żaden skuteczny system segregacji i odzysku odpadów nie będzie działać - tłumaczył w środę Kowalczyk na konferencji prasowej. Jak podkreślał, kampania jest skierowana także do najmłodszego pokolenia, które nie nabrało jeszcze złych nawyków. Ograniczenie ilości składowanych odpadów jest koniecznością życiową i dziejową - podkreślał.

Tytułowa "piątka" kampanii odnosi się do pięciu frakcji, na które dzieli się odpady komunalne w ramach Jednolitego Systemu Segregacji Odpadów. "Mam nadzieję, że kampania doprowadzi do zmiany zachowań i nawyków, co będzie domknięciem obiegu w gospodarce odpadami. Mam nadzieję, że za kilka lat na składowiska będzie trafiać jedynie kilka procent odpadów, a dwie trzecie będzie wykorzystywana ponownie" - mówił minister Kowalczyk.

Według MŚ kampania ma też pokazać, że segregacja odpadów przynosi realne korzyści zarówno ekologiczne, jak i ekonomiczne. W telewizji pojawią się spoty przedstawiające różne aspekty segregacji odpadów i zachęcające do zmiany postaw. Przewidziana też jest kampania internetowa, w tym współpraca z influencerami i program edukacyjny dla dzieci. Na potrzeby kampanii uzupełniono stronę internetową naszesmieci.pl. Koszt kampanii to 1,7 mln zł. Jej główna, telewizyjna część rusza 15 listopada.

Minister Kowalczyk przypomniał, że wprowadzone w tym roku regulacje pozwalają gminom pobierać 2-4 krotnie niższe opłaty za odpady segregowane. Jak dodał, od 1 stycznia 2020 r. rusza baza danych odpadowych, w której zarejestrować się muszą wszystkie podmioty wytwarzające, transportujące i przetwarzające odpady. "Przypominam o tym obowiązku, bo wielu przedsiębiorców jeszcze się nie zarejestrowało w tej bazie" - podkreślił.

Kowalczyk ocenił, że sytuację w obszarze odpadów diametralnie zmienią opłaty recyklingowe, które ministerstwo chce wprowadzić w I połowie 2020 r. Na razie jesteśmy w fazie spotkań, trwa dyskusja z branżą odpadową i producentami opakowań oraz samorządami - dodał.

Jak tłumaczył, ministerstwo chce tak skonstruować system opłat, by były niskie dla opakowań mniejszych, jednorodnych, umożliwiających ponowne wykorzystanie lub łatwe przetworzenie. Natomiast wysokimi opłatami obciążone byłyby opakowania trudne do przetworzenia. Kowalczyk podkreślił, że w zamierzeniu system powinien umożliwić konsumentowi odzyskanie opłaty poprzez oddanie opakowania w specjalnym punkcie. Chodzi o to, by płacił zanieczyszczający, a nie chwilowy użytkownik opakowania - zaznaczył minister, oceniając, że będzie to też ekonomiczne motywacja. Z kolei system kaucyjny będzie wprowadzony tam, gdzie opakowanie będzie można wykorzystać powtórnie, bez konieczności jego przetwarzania - dodał.

Kowalczyk wskazał, że systemu opłat recyklingowych nie można było wprowadzić wcześniej, ponieważ dopiero baza danych odpadowych będzie skutecznym narzędziem egzekwowania regulacji.

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

Ministerstwo Środowiska RSS ALERT    /    Henryk Kowalczyk RSS ALERT    /    segregacja odpadów RSS ALERT    /    recykling RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 18.205.176.85
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.