Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Moralność płatnicza wciąż słaba

  • Autor: Łukasz Rawa, portalspozywczy.pl
  • Data: 07-07-2015, 14:53
Moralność płatnicza wciąż słaba
Marcin Kaczmarek, dyrektor oddziału Coface w Krakowie (fot. mat. pras.)

Dziś o ubezpieczeniu należności myślą nie tylko przedsiębiorcy, którzy w przeszłości mieli złe doświadczenia ze swoimi odbiorcami, ale także firmy pragnące zabezpieczyć się przed niespodziewanymi problemami.

Jeszcze do niedawna porównywano poniesione straty spowodowane niezapłaconymi należnościami z kosztem ubezpieczenia i dopiero na tej podstawie decydowano się na wykupienie polisy. Obecnie przedsiębiorca już ma świadomość, że brak zabezpieczenia jest rozwiązaniem zdecydowanie droższym. Można zatem stwierdzić, że firmy przestają postrzegać ubezpieczenie jedynie jako zabezpieczenie przed niewypłacalnością, a traktują je jako instrument na stałe wpisany w politykę finansową i handlową przedsiębiorstwa.

Praktyka pokazuje, że wiele firm już ubezpieczonych w znaczny sposób zwiększyła swoje obroty. - Wahania koniunktury i trudności, na jakie napotykają przedsiębiorcy wpływają na pogorszenie dyscypliny płatniczej firm. Choć od kilku kwartałów notujemy nieznaczny spadek ilości upadłości w Polsce, to nadal jesteśmy na szarym końcu jeśli chodzi o moralność płatniczą w UE. Tylko około 40 proc. faktur płaconych jest w naszym kraju w terminie, za to ponad 10 proc. zobowiązań regulowanych jest z opóźnieniem przekraczającym 90 dni - komentuje Marcin Kaczmarek, dyrektor oddziału Coface w Krakowie.

- Największe opóźnienia w branży spożywczej generują małe firmy hurtowe i detaliści, często przetrzymując płatności i w ten sposób kredytując swoją bieżącą działalność. Sytuacja segmentu sprzedaży hurtowej i detalicznej wciąż nie jest stabilna - presja na marże, bardzo duża konkurencja i malejące przychody, to bolączka wielu hurtowników czy detalistów. Dlatego też warto jest szukać rozwiązań pozwalających na zabezpieczenie własnej płynności finansowej i uniknięcie kłopotów wynikających z problemów naszych kontrahentów. Ma to szczególne znaczenie dla firm z sektora MSP , gdyż ich możliwości utrzymania płynności w przypadku kłopotów ze ściąganiem należności są mniejsze - dodaje.

Ubezpieczyciel wchodzi w relacje sprzedawca-klient jako strona trzecia, która nie tylko ma działać doraźnie w sytuacji dużej szkody (bankructwa), ale czuwać nad bieżącym spływem należności od całej masy małych i średnich odbiorców. Ta funkcja ubezpieczenia, czyli stały monitoring płatności odbiorców w sposób naturalny poprawia płynność przedsiębiorców ubezpieczonych. Potencjalny dłużnik zdaje sobie sprawę (widząc pieczęcie na fakturze z logiem ubezpieczyciela), że przy opóźnieniu płatności do firmy ubezpieczonej będzie miał problem z uzyskaniem limitu, a co za tym idzie kredytu kupieckiego od innych ubezpieczonych dostawców.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNER SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (22 451) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 270)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH