Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu
Biznes i technologie

MR: Chcemy zmienić sposób kontroli przedsiębiorców

Wiceminister Mateusz Morawiecki przedstawił 9 czerwca Pakiet 100 usprawnień dla firm przygotowany przez Ministerstwo Rozwoju, w którym znalazły się również propozycje wprowadzenie przepisów zmieniających zasady kontroli wykonywania działalności gospodarczej.

MR: Chcemy zmienić sposób kontroli przedsiębiorców
Fot. shutterstock

Ministerstwo Rozwoju informuje, że rocznie organy kontrolne przeprowadzają znaczną liczbę kontroli u przedsiębiorców, przykładowo w 2013 r. urzędy skarbowe przeprowadziły ok. 99 tys. kontroli podatkowych, Główny Inspektor Sanitarny przeprowadził kontrolę stanu sanitarnego w ok. 77 tys. obiektów użyteczności publicznej, ZUS dokonał ok. 78 tys. kontroli płatników składek. Z raportu „Kontrole przedsiębiorstw w Polsce” (MG, sierpień 2013 r. przeprowadzonego na grupie kilkuset przedsiębiorców) obejmującego lata 2010-2012 wynika, że blisko 13 proc. przedsiębiorców było obciążonych kontrolą dłużej niż 40 dni, a wpływ na to miały głównie: kontrola skarbowa, ZUS, NIK, PIP, urzędy celne. 

Czas trwania kontroli u danego przedsiębiorcy wynosił minimalnie 1 dzień, a maksymalnie nawet 365 dni (przy pominięciu najdłużej trwających kontroli skarbowych, maksymalny czas trwania kontroli wynosił 86-96 dni). W badanym okresie prawie 80 proc. przedsiębiorców podlegało co najmniej jednej kontroli, z czego ok. połowa co najmniej dwóm kontrolom. Częstotliwość kontroli wzrasta wraz z wielkością firmy (duże firmy były kontrolowane średnio 5-krotnie w badanym okresie) - podaje Ministerstwo Rozwoju.

Dodaje, że przedsiębiorcy wskazują jednak na dużą uciążliwość przepisów dotyczących kontroli, czego negatywnymi skutkami są zbędne koszty ponoszone przez przedsiębiorców, przekładające się na straty dla całej gospodarki, oraz niskie zaufanie przedsiębiorców do instytucji Państwa. W zakresie kontroli problemem jest m.in. niepełna wiedza podmiotów kontrolowanych o procedurach kontroli (terminie, przebiegu i trybie kontroli). Brak znajomości procedur wśród przedsiębiorców wynika m.in. ze zmieniających się przepisów oraz trudności z bieżącym ich śledzeniem (związanych z brakiem przygotowania prawniczego, brakiem czasu, brakiem środków na obsługę prawną itp.).  

Na brak znajomości wśród przedsiębiorców kompetencji służb kontrolnych czy kar wskazywały m.in. izby gospodarcze w korespondencji kierowanej w ostatnich latach do Ministerstwa Gospodarki. Stąd zasadne jest zobowiązanie organów administracji publicznej do zamieszczenia na stronach internetowych opisów procedur kontroli „krok po kroku”, które byłyby na bieżąco aktualizowane zgodnie ze zmieniającymi się przepisami regulującymi tę materię. Zmiana interpretacji przepisów prawa, dokonywana przez organy władzy publicznej, powodująca zmianę sytuacji prawnej przedsiębiorcy, pomimo braku zmiany przepisu prawa i stanu faktycznego, stanowi obecnie przesłankę odpowiedzialności przedsiębiorcy za zdarzenia przeszłe - informuje Ministerstwo Rozwoju.

więcej informacji:

Ministerstwo Rozwoju RSS ALERT    /    kontrola firm RSS ALERT    /    100 usprawnień dla firm RSS ALERT

KOMENTARZE (1)

  • Klient 2016-06-11 12:21:22
    Pakiet 100 zadań kontrolnych - to się firmy ucieszą.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 52.91.245.237
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

portale w grupie

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku

Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

portalspozywczy.pl w social media

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.